Jag och sambon ska bygga hus och har börjat fundera på vilken köksleverantör vi ska välja. Vi har fått två kök uppritade av den dyrare/exklusivare sorten och har nu börjat snegla på IKEAs kök. Vad har ni för erfarenhet av IKEAs kök? Jag har hört mycket gott om dem men sambon är tveksam och har viss "näsa" för kvalité. Dem är ju betydligt billigare. Förslagen vi fått nu har hamnat runt närmare 150 000 för snickerierna...:S
Andra förslag på prisvärda kök?
Vill ni följa vårt stenhusbygge finns vi på http://stenhusbygget.blogg.se där vi med viss sarkasm och blinken i ögat dokumenterar vårt projekt.
 
Vi har köpt 2 nya kök på de senaste 8 åren i olika hus. Första gången från ett snickeri. Det blev jättefint och vi var supernöjda. 2:a gången från Tibrokök. Kostade massor, men såg ut som ett IKEA-kök...Inte i katalogen, men när man går i det och tar & känner i lådorna.
Så skulle jag bytat igen skulle jag tagit från Åraslövs snickeri. Billigare än Tibro & Kvänum men riktigt mycket bättre. Tycker man det blir för dyrt så är IKEA ett vettigt val.
 
IKEA-kök har dryftats en hel del på forumet. Det finns en och annan (företrädesvis de som jobbar på något annat köksföretag eller just har köpt ett fruktansvärt dyrt kök av något annat märke) att IKEA-kök är guds straff till mänskligheten. Men på det stora hela tycker nog de flesta, och jag med dem, att kvaliteten är full tillräcklig för alla normala behov och helt jämförbar med betydligt dyrare märken. Det som eventuellt kan ligga IKEA till last är att de inte har lika stort sortiment av speciallösningar.
 
Mitt förra kök var ett Marbodalkök, mitt nuvarande är ett IKEA (pga av Marbodals usla leveranstider, de skulle behöva ett par veckor på sig bara för att ge ett pris).

Båda köptes nya.
Jag har inte märkt någon kvalitetsskillnad alls, ärligt talat, inte på de fem år som jag haft IKEA-köket i alla fall.
Jag har inga lådor i mitt nya kök dock (inte nyköpta i alla fall) så det är möjligt att det kan skilja sig där.
 
frågan dyker ständigt upp här, därför tycker jag det är konstigt, att man inte vill visa bild på sitt fina kök, som då inte är ett IKEA. Men skämmas för att man väljer ett kök från IKEA, tycker jag inte man skall göra, för de är ganska lika de andra katalogköken. Men vill man ha ett specialkök med massiva spegeldörrar i teak/körsbär, då blir det dyrt. Jag tycker att IKEAs priser på kök, ligger rätt, att de andra stora tillverkarna tar ut dubbelt pris för liknande produkter, får man gratulera dem för. Jag tycker man skall se ett kök i sin helhet, och då är det endast luckor, täcksidor och handtag man ser, man kan sen själv fylla på med de vitvaror man gillar, och kanske en annorlunda bänkskiva o s v , visar åter bild på vårt eget IKEA kök, så kanske någon annan kan visa, vad mer som finns i köksväg

IMG_1208.jpg
 
  • Gilla
annastrandh1
  • Laddar…
Vi hade IKEA-kök i vår lägenhet och nu har vi Ballingslöv i vårt hus. Det finns 3 saker som jag tycker är bättre i Ballingslövsköket jämfört med IKEA.

1) Fler mått att välja på (speciallösningar har vi inga hur som helst)
2) Stommarna är rakare. På IKEA-köket så fick vi kämpa rätt ordentligt för att alla lådor och luckor skulle få samma linjer. Men det kan ju också bero på att jag var dålig på att montera eller att det var en lägenhet från 30-talet med lite sneda golv och väggar.
3) De snygga sidorna på lådorna med frostat glas :)

Vi har målade släta mdf-skivor i vårt hus nu och det hade vi i lägenheten också och jag märker ingen skillnad på fronterna. Fast där är en skillnad också att i vårt nya kök så fanns det väldigt mycket färger att välja på. I vårt gamla fick vi köpa vita luckor som vi lämnade in på målning för att få den färg vi ville ha.

Att vi har Ballingslöv är för att det var det som kom med huset och inte ett medvetet val. Tror nog att jag hade valt Kvik om vi hade kunnat välja fritt. Bra priser och lite roligare än IKEA. Vi har faktiskt köpt våra handtag därifrån då vi tyckte Ballingslöv hade så tråkiga handtag.
 
Snyggt kök förresten, Saturnus.
 
saturnus skrev:
Jag tycker att IKEAs priser på kök, ligger rätt, att de andra stora tillverkarna tar ut dubbelt pris för liknande produkter, får man gratulera dem för.
Just min mening, det känns som om alla kör 20mm spånstommar, identiska plastfötter, MDF-luckor med möjligen olika fräsjärn. Sen lyckas vissa anlita en schysst fotograf, en närbild på en citron & ciabatta, sen sälja kök för 400 000..d^_^b
 
Jag var skeptisk i början, men är idag jättenöjd med vårt IKEA-kök. Se bara till att köpa luckor i MDF, inte spånskiva.

I övrigt så är det variantfloran i sortimentet som är den största nackdelen, inte kvaliteten på enskilda kompontenter. Man kan tex bara få vita skåpstommar, det finns inte täcksidor i alla tänkbara mått, mm. En orsak till att IKEA är så prisvärt är väl förmodligen standardisering. Man får också räkna med att montera sitt kök från "flat-packs", färdigmonterade stommar finns inte. Man ska vara noga med att diagonalmäta allt så att man inte får sneda stommar.

Vår kökinredning gick på 55 kSEK hos IKEA, liknande från Marbodal, Ballingslöv etc skulle kostat oss 140.000:-. Kvik någonstans däremellan, men Kvik kan man inte lite på efter deras konkurs. Köpare i Västerås som hade betalt för sina kök, men inte fått dem levererade råkade riktigt illa ut.
 
På tal om det - Ni vet att det ihuvudsak finns 2 tillverkare av alla fiffiga köksbeslag; dämpare, utdragbara brickställ, fullutdrags-lådskenor mm mm. Haettich & Blum.
Samtliga svenska köksfabrikanter (vad jag sett) använder Blum, IKEA såväl som kvänum.
Dvs - gångjärn och mekanik kommer från samma ställe. Återstår då spån & MDF för fabrikerna att skilja sig med. Och tja - det kan ju spela mindre roll..
 
S
Vi kollade runt bra länge, bl a marbodal och kvänum. Slutade dock med IKEA som vi "stylade" med lite egna snickerier. Håller med tidigare inlägg om att måttalternativen är begränsade, men mycket går att ordna om man har en del fantasi och vill bygga lite lösningar själv. Kvalitetsmässigt tycker jag att IKEA mäter sig med dyrare konkurrenter. Monterar ett Sentens-kök på jobbet för tillfället (sentens=electrolux-home köper av Marbodal). Alla bakstycken (masonit) är 2-delade med skarvlist av plast. Ser väldigt trist ut i vitrinskåpen!
 
byggankan skrev:
Snyggt kök förresten, Saturnus.
Tack byggankan. Jo jag håller med om att det är begränsat med möjligheter, om man nu vill ha en häll/diskbänk i en in eller utåtgående hörna, så har IKEA inga 30 cm skåp i 45 graders vinkel t ex, om nu bänkskivan skall följa med runt i hörnen. Det där 10 cm skåpet man förr hade till bakplåtarna finns inte , men har inte sett någon annan kökstillverkare heller med sådana. Men passbitar finns, så det går att få ihop det mesta.
Priset på våra IKEA grejor, skåpen, socklar och handtag, gick på knappt 40.000, fick kompletera med lite bestick/lådsatser, för att komma upp i 40`, och därmed få del av rabatten man hade då, 1 tusing för varje 10.000 man handlade för. Köksön har 4 st 80 cm skåp och 2 60 cm (väggskåp) för att hon och rör skall få plats där i mitten.
 
Finns det ingen som har ett riktigt gammalt Ikea kök som kan redogöra hur kvaliteten är. Oftast byter väl folk kök för att deras gamla är fula, inte för att de är slitna.
Min far bytte sitt gamla märkeskök efter 30 år mot ett nytt märkeskök. Mest för att modernisera lite.

Håller ett Ikea kök 30år?
 
Hur definierar du "håller"? Köket lär väl knappast pulvriseras efter bäst-före-datumet. Det är som sagt samma fabrikat som hos de flesta andra, dvs Hettich eller Blum, på IKEAs mekanik. Återstår att ytskikt och dylikt släpper. Visst har IKEA 20-års garanti på detta?

I övrigt är det nog graden av "misshandel" som avgör hur länge ett kök ser anständigt ut - oavsett om det är IKEA eller något annat.
 
Är inne på mitt fjärde kök 1 Marbodal, 1 HTH och mitt andra Ikea förra ikea köket är 11år gammalt vi bodde själv där i 8 år och har hyrt ut som sommarboende i 3 år det är lika fint och fungerande som när det var nytt. kvaliteten är där ingen skillnad på vad jag har märkt IKEA har inga special lösningar men om man är lite uppfinningsrik och händig så har man väldigt bra timpenning när man ändrar om IKEA skåp.Stort plus för IKEA är att behöver man ett extra skåp eller något har blivit fel så är det bara ett besök på IKEA så är det löst.Har kompisar som hade glömt ett skåp Hos ett dyrt märke 6 veckors leveranstid gissa om deras köksbygge tog tid ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.