Har läst och ställt en del frågor i den aktuella långa tråden om IKEA´s nya kök. Sett vad som anmärkts på och vilka olika åsikter som finns om lösningarna.

För att sammanfatta mina frågetecken inför mitt kök´s köp så tar jag det igen:

- Går det att höja IKEA´s 8cm socklar på ett bra sätt? Köpa socklar någon annanstans?
- Går det att underlimma en diskho, ex. en Silgranit Blanco Zenar XL6 i 4cm bänkskiva och passa in i IKEA´s diskbänkskåp. (frågetecken av säljaren av Corian skiva som inte garanterade passning)
- Någon som har färgkoden på IKEA´s släta vit mattlackade front? (veddinge heter den väl?!)

Vi står i valet mellan IKEA och ett Kvänumkök, lite ytterligheter kan tyckas men helhetslösningen med tillhörande service som Kvänum hitills presenterat tillsammans med priset är inte alls så avskräckande som vi trodde på förhand. Köper vi IKEA så blir det bara skåp, stommar och handtag. Bänkskiva och diskho blir av annan leverantör.
 
Färgen borde vara S 0502-Y, lite lurigt med glansen eftersom de har en som ligger mitt emellan halvblank och matt... Enklast är att ta med en lucka till måleributiken och testa på baksidan tillsammans med dem på butiken. Gå till en "riktig" färgbutik, inte typ Bauhaus...

Jag köpte ben och melaminhylla på Hornbach till våra skåp. Benen går att justera i höjd och jag har fäst sockeln med en smal regel som jag skruvade uppifrån inne i skåpen.

Det går att beställa Faktum sockel och ben om man kontaktar IKEA ännu hela 2015 tror jag det var...

Underlimning är som jag redan skrev inget konstigt. Det enda problemet kan vara om hon är för bred och tar i skåpsidorna. Då måste du såga ur sidorna så hon går ner men det är i sig inget problem eftersom skåpen/väggen bredvid änå stöder tillräckligt.
 
Tack för svaren,
S0502-Y, då går den lite mot gula. Vi vill egentligen ha så vitt som möjligt, har idag S-0500. Dock tror jag att Kvänums luckor (Lindö matt, vit) går mot kanske 0502-Y då de verkade gå lite mot gult. Corianskivan vi tittat på är "färgmatchad" mot dem.

Finns det mått på IKEA´s stommar?
 
Redigerat:
Måtten på IKEA's stommer finns på IKEA.se... :surprised:

IKEA har en annan vit också som är mer "kritvit" men kommer inte ihåg vad den heter, den har även rakare kanter.
Veddingen är motsvarande den gamla Applåd har jag för mig...
 
anders07 skrev:
Det går att beställa Faktum sockel och ben om man kontaktar IKEA ännu hela 2015 tror jag det var....
Faktum ben passar inte in i Metod skåp. Jag hade Faktum ben över från köksbygget, och när jag började på tvättstugan blev det Metod, men jag ville ha högre skåp. Fick borra nya hål i skåpen för att få Faktum ben att passa.

Också, du bör tänka på att Metod skåp är högre än Faktum skåp. Kommer inte ihåg riktigt, men det är typ 8cm. Om du höjer sockeln, då kommer skåpen på en ovanlig nivå. Det är lite för högt hos mig i tvättstugan.
 
6
Veddinge har samma färgkod som Applåd. S0500-N.
 
Redigerat:
Ja, som redan nämnts så kan du ju inte höja med de tillhörande benen till metod och inga andra ben på marknaden passar naturligtvis ihop med Ikeas egen patent.
Man kan dock skära av tapparna på t.ex de gamla faktumbenen och skruva fast dem under skåpen istället för att behöva borra en massa nya hål för tapparna, men problemet kvarstår.
Inredningen blir ju rejält för hög att arbeta vid anser jag iaf.
 
Vad gäller sockelhöjden, personer jag pratat med i köksbranschen senaste dagarnar alla överrens om att IKEA skitit lite i blå skåpet med sin sockelhöjd på 8cm. Får man upp den till 10cm är det klart bättre för rördragning och dammsugarmunstycken. Att höja sockeln med 2-3cm borde inte ha allt för stort utslag på arbetshöjd heller kan jag tycke. Jag vet ju inte hur benen till bänkskåpen ser ut eller hur det fungerar att stoppa in några andra.

Lite jobb att borra om är inget för en GDS som inte har tummen mitt i handen, men det ska finnas möjligheter att göra det också.
 
Snailman
räcker det inte med den justering som finns på benen, det är väl ett par cm?

edit: maxhöjd 10,5cm

om man har jämnt golv alltså...

och skippar deras socklar
 
Redigerat:
Snailman
Då borde det ju fungera utmärkt även om de inte har hur mycket plats under ändå.

Kvänum går ju också på 10cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.