Köket närmar sig med stormsteg men har stött på ett litet problem.

I bostaden finns en del dragningar för vatten och vattenburet värmegolv. Då majoriteten av grannarna har ikea kök trots liknande rördragningar har jag inte reflekterat över det så mycket.

Det har nu kommit till min insikt att benen för metod är lägre än den gjutna biten på bild (gula). Den är ca 11-12 cm hög och benen är 8 cm höga.

Hur påverkas stommen om man sågar i bakkant och anpassar efter den gjutna biten? Dvs att stommen är lite kortare i bakkant. Upphängningsskena bak och ben fram så att ovansidan av stommen är i lod. Kommer att behöva modifiera lite mellan stommarna också där de vita rören (för golvvärme) går så att de kan gå från en stomme till den andra.

Har hjälp av snickare & VVS men det är svårt att släppa kontrollbehovet ibland.
 
  • Köksrenovering med synliga rördragningar och värmegolv längs vägg, ovanpå gult markerat område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får såga bort rätt mycket, dels understucket men också sidostyckena, sen får du köra utan backstycke. Det går att lösa, men du kommer inte kunna ha lådor just där, utan isåfall luckor. I ditt fall skulle jag valt ett annat kök än IKEA med högre sockel. Nu ser jag inte hur djup klacken är? När du fått dit skåpet i hörnet så bör du förstärka upp med lite vinklar som du fäster i skåpet och sen i väggen.
 
J Johan456 skrev:
Du får såga bort rätt mycket, dels understucket men också sidostyckena, sen får du köra utan backstycke. Det går att lösa, men du kommer inte kunna ha lådor just där, utan isåfall luckor. I ditt fall skulle jag valt ett annat kök än IKEA med högre sockel. Nu ser jag inte hur djup klacken är? När du fått dit skåpet i hörnet så bör du förstärka upp med lite vinklar som du fäster i skåpet och sen i väggen.
topp! Ja, det blir en hel del sågande och donande. Tyvärr lite försent för det då köket är beställt.. Tar till tipset med vinklar! Det får nog bli lite vinklar mellan stommens kant och bakre väggen. Blir en passbit längst till höger.
Det kommer att vara lådor med ett väldigt snällt djup. Klacken är runt 30 cm där den är som djupast. Så den nedre lådan (45 cm djup) får nog modifieras med att fronten monteras lite annorlunda. Så att skenan inte slår i i bakkant etc
 
Allt går att lösa.
 
Varför höjer du inte köket några cm?
väldigt enkelt gjort med tex en 2”2 under benen.
 
B
Ikeas skåp är lätta att modifiera. Och blir de för ostadiga, kan man lätt förstärka på med en rätt klen regel för att motverka det t.ex.

Fick modifiera en del skåp i både kök och tvättstuga, gick bra.

Det där kommer gå bra att få till.
 
  • Gilla
somesundaymorning
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Varför höjer du inte köket några cm?
väldigt enkelt gjort med tex en 2”2 under benen.
Då blir arbetshöjden 45mm högre och det är rätt stor skillnad mot dagens standard kring 900mm. Men det är ett bra alternativ om man är långa i familjen.
 
Har själv ett Kvik kök som är 700 djupt och tycker det är kanon.
Du kan inte bygga ut skåpen i bakkant (regla ut typ 100 mm) och sätta dit en djupare bänkskiva.
Du får en djupare arbetsyta och större plats till det som tar plats där bak.
 
tttomten tttomten skrev:
Varför höjer du inte köket några cm?
väldigt enkelt gjort med tex en 2”2 under benen.
Funderar på att köra på ikeas ben Capita istället, vilket ger en sockelhöjd på 16 cm och då köra sockel från täcksidor istället för att köpa färdig. Är det mer stabilt att köra 2''2?
 
J Johan456 skrev:
Då blir arbetshöjden 45mm högre och det är rätt stor skillnad mot dagens standard kring 900mm. Men det är ett bra alternativ om man är långa i familjen.
Funderar på ikeas capita ben, vilket ger en arbetshöjd som är rätt rejäl. Total arbetshöjd blir då 98 cm. Vi är ganska långa i familjen, men en höjd om 98 cm blir kanske i det högsta laget..
 
H Hockey17 skrev:
Funderar på ikeas capita ben, vilket ger en arbetshöjd som är rätt rejäl. Total arbetshöjd blir då 98 cm. Vi är ganska långa i familjen, men en höjd om 98 cm blir kanske i det högsta laget..
Det blir stor skillnad, de flesta är vana vid cirka 90cm
 
J Johan456 skrev:
Det blir stor skillnad, de flesta är vana vid cirka 90cm
Mjo, får nog bli att höja med reglar så det blir 94,5 ist! :)
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
H Hockey17 skrev:
Funderar på att köra på ikeas ben Capita istället, vilket ger en sockelhöjd på 16 cm och då köra sockel från täcksidor istället för att köpa färdig. Är det mer stabilt att köra 2''2?
Mer stabilt vet jag inte men regel är stabilt, skåpen sitter ju i väggen och stödjer mot golvet.
Absolut täcksida, tycker den tilltänkta sockeln är skit.
J Johan456 skrev:
Då blir arbetshöjden 45mm högre och det är rätt stor skillnad mot dagens standard kring 900mm. Men det är ett bra alternativ om man är långa i familjen.
95 kommer nog bli standard framöver, jag har det och skulle inte vilja ha lägre.
 
H Hockey17 skrev:
Funderar på ikeas capita ben, vilket ger en arbetshöjd som är rätt rejäl. Total arbetshöjd blir då 98 cm. Vi är ganska långa i familjen, men en höjd om 98 cm blir kanske i det högsta laget..
Tänk på takhöjd, högskåp, estetik etc så det blir snyggt också, det ska få plats ventilation också.
Tex så står min kyl och frys på sockel så linjerna blir raka och DM ca 40 från golv.
 
tttomten tttomten skrev:
Tänk på takhöjd, högskåp, estetik etc så det blir snyggt också, det ska få plats ventilation också.
Tex så står min kyl och frys på sockel så linjerna blir raka och DM ca 40 från golv.
Absolut, kyl/frys är på en helt annan del av köket så de berörs inte så mycket! :) Tror att det med regel blir snyggast då regeln i sig ändå inte syns när sockeln väl är på plats. DM är höj och sänkbar, och den kan höjas utan regel till samma höjd - dvs 925 mm och frontluckan anpassas till 800mm i höjd för att gå i linje med resterande fronter.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.