Hejsan.

Jag och sambon ska renovera köket i vår nya bostadsrätt. Det är ett relativt litet kök så vi får anpassa oss därefter.

Eftersom det i dagsläget redan är monterat väggskåp så håller ju beviserligen väggen, men vi ska ha lite fler skåp och funderar på hur man skall lösa detta för att det ska kännas säkert.

Nuvarande kök är alltså fäst i en gipsskiva vad jag förstår, samt så vilar väggskåpen på en underliggande list.

Ikeas rekommendation enligt manual är att det max får vara 30 cm mellan skruvarna (ikea köken använder sig av en upphängningsskena). Jag har kollat med regeldetektor och kan konstatera att det verkar vara 60cc mellan reglar, dvs. varannan skruv skulle bli fäst i regel, varannan i gipsväggen. Fungerar det bra att göra på detta sätt, orkar väggen hålla upp skåpen? i så fall, vilka skruvar ska man använda till gipsväggen?

En annan något bättre lösning vore kanske att lägga på en plywoodskiva (någon som inte bygger särskillt mycket, kanske 12mm) bakom där väggskåpen skall sitta, fästa dessa skivor i reglarna. Eftersom väggskåpen skall gå ända upp till taket så behöver vi inte tapetsera/kakla något där. Vore detta en bättre lösning?

Har någon tips på hur man annars kan göra?

En annan fundering som dykt upp är gällande upphängningsskenan, hur pass högt skall den sitta i förhållande till själva skåpen? Hur pass mycket utrymme måste det finnas ovanför den för att man skall kunna hänga på skåpen? Fäster man inte skåpen något ytterligare i den nedre delen av skåpen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.