Jag har arbetat både med Kvänumkök som är ett hantverksmässigt tillverkat, mycket fint och mycket kostnadskrävande kök och med IKEA kök som numera har mycket bra kvalité för sitt pris.
IKEA har haft sitt nya kökssystem sedan juni 2013 och om ni inte vet vilka förbättringar som gjorts så kommer information här. IKEA gjorde under många år tusentals hembesök i olika länder för att ta fram nya systemet METOD.
När Metod lanserades så hade Ikea:

Du kan läsa blogginlägget här: IKEA kök - mina favoriter
 
Och jag ser inte ikeas nya mått som en förbättring. Genom att ta bort 30 cm skåpen så har man skapat en massa problem för oss som inte har kök som passar på 20 cm mått.
 
Jag förstår, men det brukar finnas sätt att göra det fint på ändå. Det är klart att om man har det gamla systemet och vill komplettera kan det bli problem.
 
Jo det går alltid att täcka för men jag har inte sett någon standardlösning som nyttjar utrymmet. Plats har
man alltid brist på :)
 
Var kommer näst sista bilden innan länkarna ifrån och vad menar du med att "översätta till Ikea"?
 
Christel får svara om bilden, men med att översätta till Ikea tror jag hon menar att du kan skapa ett liknande kök med hjälp av produkter från Ikea, att de har liknande luckor.
 
Hej, Näst sista bilden kommer ifrån ett privat hem i USA någonstans. Det stod inte vad för företag det var ifrån. Jag tog med de sista bilderna just som inspiration för att skapa liknande stil med IKEAs sortiment. Just översätta till IKEA som Marlén skriver.
 
Jag ska ta en titt på Forum diskussionen. Men faktum är att det ingenstans såvitt jag vet går att få så mycket för pengarna och att jag menar att kvalitén är bra för det priset. Sedan kan man alltid höja upp intrycket med andra utvalda bänkskivor, knoppar och blandare mm.
Vad gäller montering med skena så kan det bero på att på många håll i världen plockar man ju med sig köket när man flyttar.
Vissa monteringsproblem har jag förstått men det har man ibland även med dyrare varianter. Det bästa är nog att köpa in montering av proffs om man inte är riktigt händig.
 
Jag tänkte mest på vilken stege som krävs för att nå det övre hyllorna om inte annat för julstädningen på första bilden.
 
Ja, jag hade monterat en smal hög stege på väggen bredvid.
 
Har sagt att för varje IKEA möbel vi slänger ut så ordnar jag mer än gärna riktiga antingen själv eller köpa hos andra tillverkare.
Kan inte med dessa "utnyttjande" företag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.