Funderar på att köpa mitt IKEA kök från Tyskland i stället och har några frågor.

Fördelar?
Nackdelar?
 
Lär ju bli omständigare med transporterna och inte vet jag om sortimentet är lite olika beroende på i vilket land man handlar och i så fall får du ju problem med kompletteringar...

Förstår inte poängen...:blushing:
 
Samma matrl men minst 20% billigare :)
 
Fördelen har du då prickat in själv. Att det skulle finnas fler fördelar kan jag inte tänka mig.
Nackdelen. Kan du beställa från IKEA Tyskland och få hemkört? Spontant borde IKEA då svara att du får beställa från Sverige istället. Om du ska transportera själv så kostar ju det en rejäl slant till Uppsala.
 
Har hört att det skall vara billigt att ta kök från polen med.
Kan du bra få till en billig transport hem så kan det kanske vara lönt...
 
Enk Projektet skrev:
Nackdelar?
Jag fick åka in 4 gånger extra till IKEA för att byta repiga luckor, stommmar som saknde hål m.m. :@ så kan det bli omständigt och behöva och ner till tyskland, men då kan man i och för sig fylla på dryckesförrådet:wow:
 
T
Matarese skrev:
Jag fick åka in 4 gånger extra till IKEA för att byta repiga luckor, stommmar som saknde hål m.m. :@ så kan det bli omständigt och behöva och ner till tyskland, men då kan man i och för sig fylla på dryckesförrådet:wow:
Fast om TS ska komplettera räcker det ju att hen åker till sitt lokala Ikea!
 
Ska du ändå till Tyskland i annat ärende så är ju transporten inget problem. Det som eventuellt skulle kunna vara en nackdel är om du skulle behöva råd av personalen och inte talar bra tyska. Tyskarna har ju inte samma stil som svenskarna heller om du behöver tips om att matcha bänkskiva etc. Är du tvärsäker på vad du ska ha och ändå ska till Tyskland så borde det vara en vinstaffär!
 
Bara viktigt att kolla så de verkligen har samma sortiment där som här om det behöver kompletteras... ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Bara viktigt att kolla så de verkligen har samma sortiment där som här om det behöver kompletteras... ;)
Jo då det är inget problem, en fd kollega ritade upp allt på Ikea i Sthlm och frågade om det gick att köpa i Polen eller Tyskland och fick svaret att det var inga problem eftersom det är samma art.nr. Nu köpte dom inte där av andra orsaker och kan därför inte svara på mina frågor.
 
Det är bara att gå in på IKEAs respektive nationella sida. Prova ikea.de eller ikea.pl. Man kan ha den svenska och köra parallellt så behöver man inte kunna språket. Om jag bara tar den första produkten som dyker upp, ett Faktum hörnskåp, så kostar det 2215:- i Sverige, 1820:- i Tyskland och 1178 i Polen. Såna lurifaxar! Nästan halva priset i Polen. Så där är mycket pengar att spara om man kan fixa med det.
 
Bor man då i södra Sverige så är det alltså t.o.m idé att själv köra över med släpvagn eller skåpbil och handla hem köket... om man nu vill ha ett Ikeakök vill säga...
En bra vinst då...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Bara viktigt att kolla så de verkligen har samma sortiment där som här om det behöver kompletteras... ;)
"Om"? :D Tror det blev 4 resor till Ikea efter vi var "färdiga" med köket, dock var ju detta första gången så missade nog ett par uppenbara saker.

Fint blev det iallafall. Tycker deras skåp och luckor verkar bra och gedigna, dock skulle jag aldrig köpa deras vitvaror men det är en annan historia.
 
Kolla vitvaror och lådsystem - de är ca 25% billigare på IKEA.de än på IKEA.se. Däremot är stommar, bänkskivor och fronter billigare i Sverige. Kör lite Excel, så är det lätt att se vilka produkter som passar att köpa i Tyskland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.