Hej!

Vi har ett IKEA kök där skåpsluckor m.m är vitt högblanka. Nu har jag borrat lite hål för att sätta upp barnspärrar. En del av dessa hål blev lite fel och jag spacklade igen dem.

Nu skulle jag dock behöva en lite burk med bättringsfärg för att det ska se bra ut. Nån som har tips?
 
8) Ring IKEA!! ;)
 
Det är svårt att lagningsmåla en högblank slät lucka. Det bästa är att försöka spackla igen hålet så att spacklet hamnar i hålet och inte runt om, sen kan färgen täcka det sista. Försök att måla enbart på hålet med en liten pensel. Det billigaste är förmodligen att köpa en liten burk högblank vit hobbyfärg. Det är nog svårt att få tag i exakt den färg IKEA använder, dessutom kanske dina luckor har ändrat färg en aning sen du köpte dem.
Men som sagt, håll dig till just det som behöver målas, gör ingen blaffig lagning om du inte är beredd att lacka om hela luckan. Det stör ögat mindre med en liten ojämn prick än med ett större färgsjok som inte är i exakt samma nyans som orginalet.
 
Ett annat tips du kan göra är att ta med dig en lucka till en färgbutik där de har en maskin som mäter av färgen och kan på det viset få fram ncs-nr. Jag är inte säker på hur nära de kan komma till orginalfärgen. Men det kan ju va värt att testa.

Kolla med nån butik som säljer Nordsjö´s färger, jag vet att vissa av dem brukar ha den där manicken ;)
 
IKEA verkar köra med färger som inte går att bryta till exakt i färghandlarnas maskiner. Jag har jag precis köpt ett IKEA Ädel vit kök som enligt IKEA har NCS S0502-Y05R. Tyvärr verkar det som att ingen färghandel kan bryta till exakt den färgen. Y05R skiljer sig förvisso inte markant från Y men det är lite irriterande ändå. Jag ringde IKEA och frågade om de verkligen menade Y05R och inte Y50R eller ngt. men de sa att de var säkra och attde hade fler än Ädel vit med 05R. Undrar varför IKEA gör så? De måste väl ändå vara medvetna om att det inte går att bryta till på ett enkelt sätt. I övrigt är jag jättenöjd med IKEA-köket.

/Maxen
 
Pröva att ringa direkt till alcros huvudkontor. De kan säkert hjälpa dig att räkna ut receptet (om de vill...) Har du ett recept kan vilken färgaffär som helst hjälpa dig.
Har du även tagit reda på vilken glans Ikeas Ädel har? (Glans anges i ett nummer mellan 1-100)

/mino
 
Maxen skrev:
IKEA verkar köra med färger som inte går att bryta till exakt i färghandlarnas maskiner. Jag har jag precis köpt ett IKEA Ädel vit kök som enligt IKEA har NCS S0502-Y05R. Tyvärr verkar det som att ingen färghandel kan bryta till exakt den färgen. Y05R skiljer sig förvisso inte markant från Y men det är lite irriterande ändå. Jag ringde IKEA och frågade om de verkligen menade Y05R och inte Y50R eller ngt. men de sa att de var säkra och attde hade fler än Ädel vit med 05R. Undrar varför IKEA gör så? De måste väl ändå vara medvetna om att det inte går att bryta till på ett enkelt sätt. I övrigt är jag jättenöjd med IKEA-köket.

/Maxen
Jag vet att Flugger bryter både 0505-Y05R och 0510-Y05R. Tycker att de borde kunna bryta 0502-Y05R..
 
Både Ädel Vit och Abstrakt Vit (den högblanka luckan) är gjorda av MDF som är överdragen med en plastfolie. Det är alltså inte fråga om målade luckor.

Därför ska NCS-färgkoderna som IKEA lämnar ut betraktas som högst ungefärliga. Vill du har en exakt kulör så ta med en lucka till en bra färgbutik så kan de matcha mha colorimeter eller NCS-stickor.

Detta gäller även för målade luckor som t.ex Ståt eller Applåd då dessa är sprutmålade.

// WM
 
Linska: Har varit hos Flugger, de kan inte bryta till färgen.

Wintermute: Hade med mig en lucka till flugger men lyckades ändå inte få exakt rätt nyans.

/Maxen
 

En kanske dum fråga, men ändå:

Du har inte övervägt att helt enkelt köpa en ny lucka?

De brukar inte vara så dyra på IKEA och det verkar väääldigt krångligat att få till färgen...'


MvH
Thorsten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.