Vi har funderat på att sätta in ett IKEA kök i vårt hus.
Är det någon som har satt in ett IKEA kök och köpt annat än IKEA's egna vitvaror (Whirlpool) ?
Tänker då på inbyggnadsugn och inbyggnadsmicro.
IKEA och Whirlpool har ju speciella mått, vad jag har förstått.
 
Vi har satt in Bosch ugn och micro i ett IKEA-skåp.

Vi valde modellen med 2st lådor nederst och ett skåp överst. Och vi får en glipa på ca 6cm mellan ugnen och den översta lådan. Man får dock med en passbit till luckorna som man kan såga till och täppa igen glipan med, Vi har dock valt att tillverka en passbit i rostfritt så det matchar ugnen bättre.
 
Vad jag vet är det bara Micron som de krånglar med, IKEA:s variant är inte så hög som de andras, vilket gör att man måste modifiera luckan om man sätter micron i ett överskåp.
 
henrike skrev:
Vi har satt in Bosch ugn och micro i ett IKEA-skåp.

Vi valde modellen med 2st lådor nederst och ett skåp överst. Och vi får en glipa på ca 6cm mellan ugnen och den översta lådan. Man får dock med en passbit till luckorna som man kan såga till och täppa igen glipan med, Vi har dock valt att tillverka en passbit i rostfritt så det matchar ugnen bättre.

Det var denna lösningen med högskåp (2lådor under & skåp överst) som vi har tänkt oss.

Kan jag fråga vad ugnen och micron har för beteckning så att jag kan se på lite mått ?
(ev har du någon bild på resultatet?)
 
KristinM skrev:
Det var denna lösningen med högskåp (2lådor under & skåp överst) som vi har tänkt oss.

Kan jag fråga vad ugnen och micron har för beteckning så att jag kan se på lite mått ?
(ev har du någon bild på resultatet?)
Jag har tyvärr inga bilder just nu, de ligger i kameran fortfarande, men skall lägga upp lite nytt ikväll.

Ugn har vi denna modellen:
http://www.bosch-hushall.com/bosch/...uct.view&menu=product&pid=null&fib=HBN430250S

Micro är denna:
http://www.bosch-hushall.com/bosch/default.jsp?page=product.view&menu=product&pid=null&fib=HMT9656EU
 
Har ett IKEA-kök med Siemens ugn och micro. Speciellt ugnen är att rekommendera, luckan öppnas åt sian och det är tusan så praktiskt.
 
Tack för alla svar ! :)

sigpl skrev:
Har ett IKEA-kök med Siemens ugn och micro. Speciellt ugnen är att rekommendera, luckan öppnas åt sian och det är tusan så praktiskt.
Har du satt in ugn och micro i högskåp ?
Vilka modeller har du ?
 
Ja de är satta i ett högskåp. Eftersom vi bakar mycket har vi faktiskt lyxat till det med två stycken. Micron hamnar kanske något högt men inte så det stör.

Micron heter HF26056 och ugnen HB33L50S (eller HB33R50S om den ska va högerhängd)
 
sigpl skrev:
Har ett IKEA-kök med Siemens ugn och micro. Speciellt ugnen är att rekommendera, luckan öppnas åt sian och det är tusan så praktiskt.

Vi har tänkt köpa samma mikro som ni och placera det i IKEAS högskåp. Hur modifierade ni skåpluckan?
 
Hm, det var visserligen ett tag sedan men jag kan inte minnas att jag behövde modda något alls. Satte längst ner en utdragslåda (30 cm) sen de två ugnarna (vardera 60cm), micron (40cm) och längst upp en lucka som hänger i överkant (25cm).
 
Hej!

Jag har gjort samma sak fast AEG micro och espressomaskin i högskåp. Luckan får man helt enkelt såga av. Ett nytt hål för gångjärn där det skall sitta behöver också borras.
 
Just det ! Jag borrade nya hål upptill för att kunna sätta gångjärn till den överhängda luckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.