Är det någon som satt upp en IKEA Irsta bänkbelysning?
Har funderingar hur den belysta ytan blir och om ni funnit några nackdelar.
Ska monteras över en 3m lång rostfri diskbänk och vill ha jämnt ljus över ytan.
Bilder är man ju extra glad över.;)
 
A AndersS skrev:
Är det någon som satt upp en IKEA Irsta bänkbelysning?
Har funderingar hur den belysta ytan blir och om ni funnit några nackdelar.
Ska monteras över en 3m lång rostfri diskbänk och vill ha jämnt ljus över ytan.
Bilder är man ju extra glad över.;)
Jag hade tänkt välja den men tyckte maxljus var för dåligt.

På ett visningskök i Karlstad hade de svart bänkskiva o svart kakel o visade den, och det var takspottar i butiken som riktats rätt, så ljuset blev bättre än det är.

(Spottarna de har högt i taket i butikerna är en proffsvariant de inte säljer själva)

Kollade även in den i detalj på belysningsavdelningen, jag är ingen belysningskonstruktör men hela lösningen inkl den övre o nedre plasten verkade mkt enklare gjort än det jag sett ifrån phlips osram osv. Knepigt att de kan få så många lysdioder att ge så lite ljus nedåt.

Blev mest förvånad, priset för tre moduler blev så högt, att det borde blivit bra kvalite, IKEA brukar ju vara bra att högre pris innebär mer kvalite.

Elektrikern som fixade elen kring vår köksbänk fick sätta in en hidealite ljuslist , blev kanon, homogent ljus över hels ytan, bra steglös dimmer och inga störande blänk, med bra maxljus.

Kändes lite synd, mekaniskt verkade det vara smart o genomtänkt och med lite mer genomtänkt kring optiska delen så borde det blivit bättre.

Köpte Ikea dyraste inbyggnadsfläkt några månader före, och dess belysning med lysdioder var mycket bättre, helt annan klass.

Jag var rätt så besviken o skrev till IKEA, som tackade för input men det kom antagligen inte fram till konstruktionsavdelningen ändå

Men hoppas de förbättrat det, eller så är jag lite krävande
 
Intressant, jag är ju lite orolig för att det ska bli för starkt i en stor rostfri yta.
 
A AndersS skrev:
Intressant, jag är ju lite orolig för att det ska bli för starkt i en stor rostfri yta.
Irsta dimmad testade jag bara litegrann, acceptabla steg o gick att få ned en del.
Körde med den kopplade kontroller som fanns vid visningsköket.

Vårt kök har förra ägaren använt svart bänkskiva med svart kakel, rostfritt borde fungera bättre med Irsta, pröva o dimma den. Ställ dig så deras spottar inte kan lysa på köksbänken så ser man hur det blir mycket bättre.

Byta till rostfritt ligger på vår att göra lista , mer praktiskt än nuvarande bänkskiva. Men hidealite kan vi dimma mkt lågt ned, och den minns siat inställt värde, så byter vi kommer det fungera bra.

Skulle gissa att även många andra bänkbelysningar skulle fungera bra, vi var även till Bauhaus i Örebro, men de hade ingen el inkopplad på belysningsavdelningen (!) och kunde inte visa något i köksmiljön. Förvånad att nägot så enkelt skall vara svårt o hitta bra visningställen på , kanske skulle besökt butiker som enbart säljer kök.

(Har i praktiken fått gå på vad det står för värde på lumens samt färgtemperatur och gissa mig hur belysningen blir. Tillverkarnas beskrivningar är ju sådär, önskar att åtminstone candela kunde stå så man kan ana hur ljuset sprider sig)
 
Fick en ny fundering, Fastsättningen ska ju stickas upp bakom skåpet, så då måste ju Irsta på plats före väggbeklädnaden annars blir det ju problem. Var och testade igår på IKEA men de hade bara 400 bredd med trasig dimmerfunktion, men jag ska ta en ny tur en vardag med mindre folk.
Har tidigare använt Markslöjd Connect i kök (säljs bl.a. av Bauhaus) https://www.markslojd.se/ProductFiles/105874/Connect_led_system_folder-SV.pdf
och dimbart från väggbrytare. Men blir lite mera jobb då den bara finns i vitt.
 
A AndersS skrev:
Fick en ny fundering, Fastsättningen ska ju stickas upp bakom skåpet, så då måste ju Irsta på plats före väggbeklädnaden annars blir det ju problem. Var och testade igår på IKEA men de hade bara 400 bredd med trasig dimmerfunktion, men jag ska ta en ny tur en vardag med mindre folk.
Jag köpte ju inget men kollade och på vårt Ikea kök hade det passat även där bak. Vi har ju skåpen hängande ifrån skenorna, sedan en tunn träregel i nederdelen (vad jag minns) som gör stt allt blir rakt. Det är väl så man tänkt på IKEA? Kollade även det i butiken och där verkade passa.

Fast lägger man skenan lite inåt i övre delen av väggen o sedan hänger skåpet dikt an mot väggen kanske det blir problem. Det verkade dock klara av mycket tajta lösningar när jag kollade, men kan minnas fel.

Men som jag nämnde tidigare , tyckte mekaniska lösningen verkade välgjord.
 
Svaret på Irsta eller inte blev istället Omlopp bänkbelysning med täcksida då vi tyckte de gav lite distinktare/bättre ljus.
IKEA hade gjort en snygg demolösning där man under skåpen satt en täcksida enligt följande:
* Man delar täcksidan så man får en bit som är ca 10-11 cm
* Den smala 10-11 cm biten monteras med "finsidan" utåt och "livar" med skåpsluckor framåt och ev. täcksida på skåpen.
* Vi man lyxa lite kan man måla den sågade kanten, men i praktiken kommer den inte att synas då den blir innåt och nästan helt döljs av ljuslisten.
* Sedan monteras ljuslister längs hela skåpslängden, vårt fall blev det 2,4m ljuslist.
* Den andra delen av täcksidan kapas till så den passar mellan ljuslisterna och väggen, där sågsidan sätts mot väggen
* Gör några tunna spår i "inre" täcksidan så kablarna får plats dolda mellan skåpstomme och täcksida
* Kablarna dras sedan bakom skåpen till den plats där "drivaren" är placerad, hos oss högst upp i skåpstomme.
* Om det finns täcksidor på väggskåpen sidor ska de dras ned så att de döljer kortsidorna på täcksidorna som sitter under skåpen.
* Ljuslisterna hamnar nästan plant med täcksidorna lite beroende av dess tjocklek då det kan skilja lite och man kan ju göra en tunn list/distans om man vill få den exakt plant.
Och här är en bild från IKEAs installation som gav mig den iden att göra så
IKEA Omlopp bänkbelysning och täcksida monterad under köksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Svaret på Irsta eller inte blev istället Omlopp bänkbelysning med täcksida då vi tyckte de gav lite distinktare/bättre ljus.
IKEA hade gjort en snygg demolösning där man under skåpen satt en täcksida enligt följande:
* Man delar täcksidan så man får en bit som är ca 10-11 cm
* Den smala 10-11 cm biten monteras med "finsidan" utåt och "livar" med skåpsluckor framåt och ev. täcksida på skåpen.
* Vi man lyxa lite kan man måla den sågade kanten, men i praktiken kommer den inte att synas då den blir innåt och nästan helt döljs av ljuslisten.
* Sedan monteras ljuslister längs hela skåpslängden, vårt fall blev det 2,4m ljuslist.
* Den andra delen av täcksidan kapas till så den passar mellan ljuslisterna och väggen, där sågsidan sätts mot väggen
* Gör några tunna spår i "inre" täcksidan så kablarna får plats dolda mellan skåpstomme och täcksida
* Kablarna dras sedan bakom skåpen till den plats där "drivaren" är placerad, hos oss högst upp i skåpstomme.
* Om det finns täcksidor på väggskåpen sidor ska de dras ned så att de döljer kortsidorna på täcksidorna som sitter under skåpen.
* Ljuslisterna hamnar nästan plant med täcksidorna lite beroende av dess tjocklek då det kan skilja lite och man kan ju göra en tunn list/distans om man vill få den exakt plant.
Och här är en bild från IKEAs installation som gav mig den iden att göra så
[bild]
Ser ut som en bättre lösning än Irsta, liknar den hidealightlösning jag har.

Synd att IKEA i Irsta är så dålig på att utnyttja hur man sprider ledljus så smidigt som möjligt, jag är ju van vid att när de tar bra betalt för en lösning så är den också lite mer kvalite. Men bra att de har en vettigare lösning


Örjan
 
Är det någon som vet hur man ska dra kabeln. Ser ut som den ska gå på baksidan på överskåpen? Men om man har flera? Hur ska den komma förbi skenan bak?
 
W Wike skrev:
Är det någon som vet hur man ska dra kabeln. Ser ut som den ska gå på baksidan på överskåpen? Men om man har flera? Hur ska den komma förbi skenan bak?
Ganska säker på att du kommer förbi skenan i mitten av varje skåp, det är bara vid själva fästena du inte kan ha kabeln.

Du kan även dra kablarna horisontellt utmed alla skåp om du kommer åt, innan man kaklat kan man fiska kablarna mellan varje skåp och lägga upp dom på de nedre plast-distanserna som sitter på varje skåp. Det står att kablarna är 3,5m så samla alla i sidled till ett skåp och dra upp alla.
 
Tack för svar. Vill gärna dra upp kablarna bakom och förbi skenen för att kunna koppla in dem i ett uttag ovanpå skåpen(bakom täcklisten) alternativt tillbaka och in i ett av skåpen högt upp
 
Det finns många alternativ, du ser det enklast om du tittar på hur ett skåp är upphängt på skena och med distanser på skåpens baksidor.
Jag såg till att sätta eluttaget högst upp bakom ett skåp och där samla alla anslutningar, du kommer ytterst sällan att vara upp på högsta hyllan. Det blir avställning för det som nästan aldrig används pga höjden om du sätter skåp som går nästan helt upp mot taket och IKEAs skåp är så djupa att det får plats i baktill på översta hyllan.
 
Tack för svar! Min elektriker säger att Irsta är det värsta som finns och han räknar det tar 16h att installera. Tänker nog göra det själv
 
Nu har jag inte installerat just Irsta men en annan Ikea-belysning, Strömlinje. Fördelen med Strömlinje är att de går att koppla ihop så man behöver inte en kabel till varje sektion. Däremot är man begränsad i antalet enheter per drivare och de går inte att vidarekoppla i hörn (utan egentillverkade kablar).

Jag ville ha båda våra drivare på samma ställe, där eluttaget fanns så till en av slingorna fick jag göra som jag skrev innan, att fiska kabeln bakom alla skåp i sidled och fram till det skåpet där eluutaget fanns. Har man inte kakalat är det inga större problem eftersom man har drygt en centimeter bakom skåpen men har man kaklat kan jag däremot förstå att det blir lite krångligt. Har du utrymme så du kommer åt ovanpå skåpen så skulle jag försöka mig på att fiska ner en vanlig tråd eller en ståltråd och sen dra upp kablarna med den, tror inte kabeln är tillräckligt tung eller styv för att få ner den uppifrån. Har du inte kaklat så kan det eventuellt vara enklare att fiska dom i sidled till samma ställe och sen dra upp dom tillsammans.

Det finns inget du egentligen kan göra fel så jag tycker helt klart att du ska försöka själv. Det finns ingen farlig spänning du handskas med och eftersom belysningen täcker hela undersidan av skåpen gör det ju inget om du skulle råka skruva fel, eventuella hål syns inte ändå.
 
Väcker en gammal tråd.

Jag har IKEA horisontella väggskåp i tvättstugan. Dessa är ej monterade på IKEAs väggskena utan sitter diktan mot väggen.

Går det att montera dessa ändå, utan att de kläms fast i bakkant? Ex något fäste för skruv eller liknande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.