Nu har vi stött på problem - igen.

Håller på med ett högskåp med utdragslådor och svängbar dörr (alltså inte där man drar ut hela fronten) och har två problem:

1. Gångjärnen till dörren måste monteras i hålen längst ner, dvs. där instruktionen säger att man ska montera skenorna för lådan. Skenorna måste då flyttas upp några hål och då kommer inte lådrona få plats som de ska totalt sett. Gör vi något fel här? :S

2. När vi monterat skenorna och sätter lådan på plats så sticker fronten på lådan (en sån där metallfront med pinne) ut så pass mycket att det inte går att stänga dörren. Har inte hittat någon anvisning om hur man justerar detta... Snälla hjälp :blushing:
 
Hej.
När ni ska ha en lucka med gångjärn får ni ju sätta lådans skenor i hål 4 från botten. Sen är det ju bara att placera ut dem med de mellanrummen i höjd ni vill ha.
Sen ska ni använda de yttersta hålen på skenorna så att lådan hamnar ca 5mm innanför stommen.
 
Precis, låter som ni använt de hålen i skenorna då man har vanlig front, kolla skenan så ser ni att ni kan flytta bak dom ett snäpp.
 
T
Hmmm.....det verkar som att det kommer att ta en vecka för TS bara för att få ihopa skåpen : )
 
tank77 skrev:
Hmmm.....det verkar som att det kommer att ta en vecka för TS bara för att få ihopa skåpen : )
Hmmm... Men billigt är det med Ikea... :rolleyes:;)
 
problem nr 2 är enkel.Skenan har satts för långt ut.lossa lådan.skruva av skenorna och flytta in dem den cm som det är till nästa hål i skenan.för lådor bakom dörr är det en annorlunda montering av skenorna.

På problem nr 1 vet jag inte om det kan vara homeplannerprogrammet som inte är helt korrekt dvs ni har antagligen fått in fler lådor i programmet än vad som är möjligt i verkligheten alternativt att dom skall sitta nån annan stans som ni snart kommer att komma på eller att ni fått levererat fler lådor än ni skulle haft eller att ni har använt för många höga lådor där det skulle varit en lägre modell eller att ni fått för mång höga levererat när ni skulle haft låga eller att ni eller kökssäljaren inte tänkt på att de behöver flyttas upp eller att ni monterat dem med för stort mellanrum eller ........................................jag kan fortsätta ett tag till men nu skall jag sova ......godnatt.
 
Redigerat:
Har ni satt i baksidan på högskåpet? Den fungerar inte med lådinsatserna, utan man skall köra med öppen baksida. Läser ni inte monteringsanvisningarna? Allt står där.
 
Vi har ett sådant skåp i vårt IKEA högskåp. Vi har baksidan monterad. Utrdraglådor OCH vanlig svängbar dörr....att baksidan inte får vara monterad förstår jag inte..?

Jag tror som andra här, att du satt skenan för långt ut. Det är visserligen ca 3 år sedan vi monterade vårt kök:) Men så stora ändringar bör de väl inte gjort?

Mvh Susanne
 
Vi har ett sådant högskåp i vårt IKEA kök..ska det stå;)
Susanne
 
P
Vi har 4st dylika skåp.
Du kan inte sätta lådan längs ner, längs upp eller i mitten där du har det tredje gångjärnet + fasta hyllan.
Baksidan ska vara monterad. Och som övriga har sagt. Skenorna ska monteras i det yttre hålet.
 
Ja bakstycket skall sitta på
 
Prova att sätta i låddämpare med baksidan monterad. Det kommer inte att gå så bra.
 
P
Ska det vara något konstigt med det?
Jag satte på alla låddämpare med baksidan ditsatt. Inga problem alls
 
Jag har Blums lådssystem i mitt kök från 2008, funkar ej med baksidan isatt i högskåpet. IKEA har ju bytt till Hettich system och det kanske fungerar bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.