Hej! Har ett problem i nya köket med ett högskåp. Har skruvat och skruvat och justerat flertalet gånger men får det inte att bli bra. Har till och med skruvat så mycket så fick byta ut ett av de tre gångjärnen innan skruven blev för sliten.

Problemet är att ingen utav dörrarna sitter rakt. Själva skåpshyllorna är raka när jag kollar med vattenpasset men icke dörrarna, se bild.

Någon med samma erfarenhet? Har fått till mig av svärfar att skåpet i sig inte är helt rakt samt väggen bredvid, några mm det handlar om, kan de verkligen påverka? Har samma problem med två mindre luckor över mikro och vinställ. Justerar och justerar men antingen hänger de snett, för tätt inpå täcksidan och slår i eller glipar upptill/nertill där luckorna möts.
 
  • Köksapparater som kaffemaskin och blender på hylla ovanför vita skåpluckor med svarta handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Victor Lundin1 Victor Lundin1 skrev:
Hej! Har ett problem i nya köket med ett högskåp. Har skruvat och skruvat och justerat flertalet gånger men får det inte att bli bra. Har till och med skruvat så mycket så fick byta ut ett av de tre gångjärnen innan skruven blev för sliten.

Problemet är att ingen utav dörrarna sitter rakt. Själva skåpshyllorna är raka när jag kollar med vattenpasset men icke dörrarna, se bild.

Någon med samma erfarenhet? Har fått till mig av svärfar att skåpet i sig inte är helt rakt samt väggen bredvid, några mm det handlar om, kan de verkligen påverka? Har samma problem med två mindre luckor över mikro och vinställ. Justerar och justerar men antingen hänger de snett, för tätt inpå täcksidan och slår i eller glipar upptill/nertill där luckorna möts.
Jag höll på med våra skåpsluckor i 4 år! Löste det genom att ge upp!
 
B
Gissar att skåpet är snett. Antingen får man korrigera skåpet eller leva med det.

Sänker du hyllan 5cm så kommer du inte se det på samma sätt.

Tar du en vinkelhake och lägger den på hyllan mot sidan, blir det 90 vinkel på alla sidorna?
 
  • Gilla
Pielstick och 2 till
  • Laddar…
Victor Lundin1 Victor Lundin1 skrev:
Hej! Har ett problem i nya köket med ett högskåp. Har skruvat och skruvat och justerat flertalet gånger men får det inte att bli bra. Har till och med skruvat så mycket så fick byta ut ett av de tre gångjärnen innan skruven blev för sliten.

Problemet är att ingen utav dörrarna sitter rakt. Själva skåpshyllorna är raka när jag kollar med vattenpasset men icke dörrarna, se bild.

Någon med samma erfarenhet? Har fått till mig av svärfar att skåpet i sig inte är helt rakt samt väggen bredvid, några mm det handlar om, kan de verkligen påverka? Har samma problem med två mindre luckor över mikro och vinställ. Justerar och justerar men antingen hänger de snett, för tätt inpå täcksidan och slår i eller glipar upptill/nertill där luckorna möts.
Skåpet är inte rakt! Mät med vinkelhake som @BSOD skriver i alla hörn eller diagonalmät framsidan på skåpet. IKEA har bra koll på vad de levererar så kvaliteten på monteringen/installationen är huvudspåret.
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.