Hej,

Jag har en ca 5-6 år gammal diskmaskin, Ikea Hjälpsam (tillverkad av Electrolux?)
Den har betett sig konstigt senaste tiden och nu vägrar starta helt. Den piper 4 gånger högt i omgångar, och samtidigt blinkar 4 gånger i takt med pipen på "Kontrollampa när programmet är slut".

Det konstiga är att i manual och när jag söker på google så finns inget felmeddelande som ska ge detta alarm. 3 pip verkar vanligt och handlar om översvämningsskydd.

Jag har skruvat av fronten och maskinen är snustorr när man tittar in i dess inre delar (alltså inte där man har sin disk)

Någon som har idé på vad alarmet betyder, och i bästa fall förslag på lösning? Se video för felsignalen.

Tack!

Mvh Simon
 
  • Etikett på en diskmaskin med modell- och produktinformation från IKEA, synlig vid öppen lucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillägg: som hörs på filmen utöver pipandet så låter det även som att maskinen suger efter vatten (men det finns inget vatten)
 
S simonnnn skrev:
Tillägg: som hörs på filmen utöver pipandet så låter det även som att maskinen suger efter vatten (men det finns inget vatten)
Jag har nu lyckats starta igång den och fördiskprogrammet har den klarat att genomföra komplett. Andra program kommer den ca 30 minuter in i och sedan avbryter.

Inuti maskinen vid filtret så suger den ur allt vatten och börjar sedan pipa. Om jag sedan stänger av den och fyller på med vatten där och sedan startar igen så har den slutat pipa och jag kan då starta ett program. När den kör igång sedan så suger den ut vattnet och börjar sedan pipa. Om jag har tur dock så klarar den enligt ovan, men det är efter 15 försök :)
 
A
4 blink är nivåsensorn eller nivåsystemet
Pressostaten byte kan vara aktuellt
 
electroluxaren skrev:
4 blink är nivåsensorn eller nivåsystemet
Pressostaten byte kan vara aktuellt
Intressant, konstigt att det inte står med i manual, vet du varför? :)

Verkar det lite konstigt att maskinen fungerar ibland och ibland inte, eller är det vanligt vid den typen av fel?

Är det rimligt enkelt och billigt att utföra? (5 år gammal Ikea-maskin, värt investeringen)?

Tack!
 
A
S simonnnn skrev:
Intressant, konstigt att det inte står med i manual, vet du varför? :)

Verkar det lite konstigt att maskinen fungerar ibland och ibland inte, eller är det vanligt vid den typen av fel?
Det är många felkoder som inte står till förfogande för brukaren.
Rimligt på en fem år gammal? Nä!
Köp en ny med ytterligare 5års garanti.

Är det rimligt enkelt och billigt att utföra? (5 år gammal Ikea-maskin, värt investeringen)?

Tack!
 
Stort tack! Uppdatering: jag har inte gjort någon teknisk felsökning.
Normalt när jag startar maskinen så piper den direkt och suger för evigt. Jag stänger då av maskinen och fyller på med vatten inne i maskinen (där disken är) och startar om. Då piper den inte och jag kan starta program igen. Sannolikt upprepas ovanstående men på låt säga femte försöket så kör den igång. Ofta piper den dock igen och ovanstående upprepas, nu kör den dock en bit in i programmet igen, istället för att pipa direkt som den gör när den är "ouppvärmd".

När maskinen väl kommit igång och kört ett helt program och "blivit varm" så kan jag dock köra flera maskiner på rad utan minsta problem.

Säger ovanstående något mer om vad som är galet? :)

TACK!
 
A
S simonnnn skrev:
Stort tack! Uppdatering: jag har inte gjort någon teknisk felsökning.
Normalt när jag startar maskinen så piper den direkt och suger för evigt. Jag stänger då av maskinen och fyller på med vatten inne i maskinen (där disken är) och startar om. Då piper den inte och jag kan starta program igen. Sannolikt upprepas ovanstående men på låt säga femte försöket så kör den igång. Ofta piper den dock igen och ovanstående upprepas, nu kör den dock en bit in i programmet igen, istället för att pipa direkt som den gör när den är "ouppvärmd".

När maskinen väl kommit igång och kört ett helt program och "blivit varm" så kan jag dock köra flera maskiner på rad utan minsta problem.

Säger ovanstående något mer om vad som är galet? :)

TACK!
med risk för att vara tjatig
nivåsensorn eller stopp på vägen till den
 
electroluxaren skrev:
med risk för att vara tjatig
nivåsensorn eller stopp på vägen till den
Jag förstår. Tänkte bara att ovanstående beskrivning kanske skulle göra att du trodde mer på det ena eller det andra :) Börjar med att leta efter stopp tror jag för att spara några kronor :)
 
A
S simonnnn skrev:
Jag förstår. Tänkte bara att ovanstående beskrivning kanske skulle göra att du trodde mer på det ena eller det andra :) Börjar med att leta efter stopp tror jag för att spara några kronor :)
Ja det är rätt tänkt
 
electroluxaren skrev:
Ja det är rätt tänkt
Konstigt nog så har den fungerat felfritt 1 månad nu. Någon tanke hur den kan ha självlagat sig? :)
 
A
S simonnnn skrev:
Konstigt nog så har den fungerat felfritt 1 månad nu. Någon tanke hur den kan ha självlagat sig? :)
skiten är urrensad
 
Uppföljning: diskmaskinen fungerar fortfarande felfritt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.