Köpte IKEAs storsäljare LUFTIG HOO C00 S. Ja, vad ska man säga? För det första behöver man instrument från NASA för att komma åt. De övre skruvarna som ska in i väggen sitter längst upp i skarven, endast 5cm från ytterhöljet. Skruvdragaren kan man ju glömma för att inte tala om ryggen när man knökar in sig under kåpan o tar i för kung o fosterland.

När väl detta var avklarat märker man att skruvarna till övre fästet inte passar. Nu kom däremot skruvdragaren och stålborren väl till pass. Lägg därtill sylvassa kanter (som skar upp min hand) och en bruksanvisning på finska och ni förstår mitt humör. Fick ta en paus i arbetet o lägga mig i badet. Till helgen gör jag ett nytt försök med en mer positiv inställning än nu...
 
Jag använde denna skruvdragare som jag fäste i min AEG batteriskruvdragare (med 28Nm vridmoment) när jag skulle fästa min fläkt (inte IKEA dock) till väggen. Kanske värd för dig att prova?
Biltema Sverige

Jag kan rekommendera ett par kanonbra handskar som du kan köpa på Swedol
Swedol items
Den som heter Monteringshandskar Swedol för 26 spänn. Mycket god fingerkänslighet och god rörlighet. När man håller på med plåt är det ett måste med handskar.
 
Jag har hållt på hela kvällen och försökt montera vår ikea-fläkt men skruvarna PASSAR JU INTE. De är för stora och dessutom finns det ju inga skruvmejslar eller ikea-nycklar som passar i skruvhuvudet. Nån som har tips på hur jag får fast fläkten?
 
idalin skrev:
Jag har hållt på hela kvällen och försökt montera vår ikea-fläkt men skruvarna PASSAR JU INTE. De är för stora och dessutom finns det ju inga skruvmejslar eller ikea-nycklar som passar i skruvhuvudet. Nån som har tips på hur jag får fast fläkten?
Vilken fläkt rör det sig om?
Är det skruvarna som skall fästa ramen till väggen du pratar om? Eller är det skruvarna som skall fästa fläktkåpan till ramen du pratar om?
Hur ser skruvhuvudet ut? Finns det skruvhuvudet du har här:Skruv - Wikipedia, den fria encyklopedin
 
Det är den platta rostfria (HOO BOO?). Den skruv som är förstor är den som ska fästa själva fläkten i konsollerna. Alla skruvar har dock samma konstiga skruvhuvud , typ en blandning av D och E på bilden som fanns på wikipedia..
 
1. Ring IKEA och fråga om vad de anser är bästa sätt.

Om inte det hjälper:
2. Borra upp hålen så att skruven passar. Detta gör du genom att köpa en metallborr med rätt diameter (som passar till skruvernas diameter) och kör med borrmaskinen på låga varv när du borrar upp hålet.

3. När det gäller din beskrivning av skruvhuvudet så låter det som att du har fått Lox skruvhuvuden (dessa är än så länge inte så vanligt förekommande). Hur som helst; ta med skruven till ett byggvaruhus och be personalen där hjälpa dig att hitta bits till din skruvmejsel som passar till skruvhuvuderna. Alternativt be personalen om hjälp att hitta likvärdiga skruvar men med mera normala skruvhuvuden.
 
Jag borrade upp hålet och lyckades skruva i skruvarna genom att ta en precisionsskruvmejsel som jag höll fast i en tång och tryckte som sjutton. Kändes inte så IKEA men nu är fläkten äntligen på plats i alla fall :)
 
idalin skrev:
Jag borrade upp hålet och lyckades skruva i skruvarna genom att ta en precisionsskruvmejsel som jag höll fast i en tång och tryckte som sjutton. Kändes inte så IKEA men nu är fläkten äntligen på plats i alla fall :)
Passade precisionsskruvmejseln till skruvarna utan att glappa? Om inte skulle jag i alla fall ha köpt bits med perfekt passform till dina skruvar. Det kan ju hända att du behöver demontera fläkten igen.
 
De fungerade helt okej i alla fall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.