Jag har ett Faktum IKEA-kök. 21-22 år gammalt och fortfarande i OK skick även om luckornas foliering börjar spricka upp lite smått i skarvarna. Jag sökte begagnade utdragslådor och hittade modell Rationell som har suttit i en Faktum stomme enligt avsändaren. Fanns det även andra modeller under tiden Faktum såldes? Jag kanske också har Rationell men mina lådor är inte märkta! De lådor jag nyligen hämtade är märkta på undersidan. Mina skiljer sig åt när det kommer till lådans konstruktion(små detaljer), samt olika skenor - då mina saknar mjukstäningsmekanism. Har jag en äldre modell av Rationell eller heter den något annat?
 
BirgitS
Rationell var nog det absolut vanligaste i alla fall men det var en serie med väldigt många delar och inte bara lådor så lådorna kan ha funnits i olika varianter och varierat med tiden. Mjukstängningsfunktion fanns nog inte alls när Rationell kom men kan ju kanske även gå att eftermontera.

En sökning visar att Rationell även inkluderade karusell för hörnskåp, inredning för lådor t.ex. för bestick och städskåpsinredning osv.
 
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
Jag köpte IKEA Faktum/Rationell 2004. Dessa gick inte att uppgradera till mjukstängning senare utan att byta ut alla skenor. Detsamma gällde gångjärnen på skåpsluckor där man på senare Rationell kunde snäppa på dämpare. Det fick inte på de från 2004.
I övrigt passade nya fronter på lådinsatserna från 2004.
 
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
För ca 10 år sedan köpte jag Maximera lådor på Ikea som jag förnyade en lådhurts i ett gammalt Swenova kök med. Antar att de också var till Faktum?
 
BirgitS
K Kurtivan skrev:
För ca 10 år sedan köpte jag Maximera lådor på Ikea som jag förnyade en lådhurts i ett gammalt Swenova kök med. Antar att de också var till Faktum?
Eftersom Ikea säljer Maximera-lådor nu så skulle jag tro att de är till Metod och inte till Faktum. Det är ungefär 10 år sen Ikea bytte Faktum till Metod.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom Ikea säljer Maximera-lådor nu så skulle jag tro att de är till Metod och inte till Faktum. Det är ungefär 10 år sen Ikea bytte Faktum till Metod.
Det går att göra ny hålbild i Faktum-inredning och montera Maximera i dessa. Kräver dock att man anpassar för 700 höga bänkskåp istället för 800.
 
BirgitS
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det går att göra ny hålbild i Faktum-inredning och montera Maximera i dessa. Kräver dock att man anpassar för 700 höga bänkskåp istället för 800.
Är det inte olika tjocka spånskivor i stommarna, dvs. olika innerbredd, i Faktum resp. Metod?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte olika tjocka spånskivor i stommarna, dvs. olika innerbredd, i Faktum resp. Metod?
Det har jag inte märkt. 18 mm på båda. Har även byggt verkstadsskåp för maximera med 18 mm K-plywood
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det har jag inte märkt. 18 mm på båda. Har även byggt verkstadsskåp för maximera med 18 mm K-plywood
Okej, sista inlägget i länken från Kurtivan säger tvärtom.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, sista inlägget i länken från Kurtivan säger tvärtom.
Jo, jag läste det men hur jag än mäter är de 18 mm båda två. Jag har konverterat ett litet kök (borrat hålen) åt en bekant, kompletterat egna Faktum-köket med Maximera och byggt verkstadsskåp som först var avsedda för Faktum men i slutändan för Maximera. Inga som helst distanser har använts.
 
BirgitS
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jo, jag läste det men hur jag än mäter är de 18 mm båda två. Jag har konverterat ett litet kök (borrat hålen) åt en bekant, kompletterat egna Faktum-köket med Maximera och byggt verkstadsskåp som först var avsedda för Faktum men i slutändan för Maximera. Inga som helst distanser har använts.
Kan du inte komplettera den tråden med dina erfarenheter?
Det kan ju vara till nytta för någon som googlar fram den.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Min tråd skapade jag för jag ville kolla upp några saker. Bland annat om Rationells skenor skulle passa mina gamla lådor. Eller om mina gamla fronter ev. går att sätta på rationell lådorna. Jag får nog helt enkelt ta och testa, men jag är skeptisk ;)
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det går att göra ny hålbild i Faktum-inredning och montera Maximera i dessa. Kräver dock att man anpassar för 700 höga bänkskåp istället för 800.
Vad jag kan se hemma hos mig och på IKEA montrar, så verkar det finnas nya gångjärn idag som tillåter Maximera innerlådor "fri gång". Maximera innerlådor skulle nog inte funka i min Faktum stomme utan att jag också byter gångjärn - om de passar. Vad gäller Maximera trådkorgar så verkar de inte lika tajta mot stommen och kan fungera på mina gamla Faktum.
 
Mitt Faktum(?) är troligen köpt 2002. De lådor som sitter i är inte märka, och de skiljer sig från de Rationell lådor jag köpte i efterhand, begagnade. Skillnader: fronterna är olika placerade i förhållande till lådan - min modell sitter fronten centrerad på lådan. På Rationell sitter fronten dikt underkant med lådan. Lådorna har lite olika detaljer som skiljer, t.ex så sitter det två grå plastskruvar på sidorna, för fininställningar. På mina lådor är det fler öppningar med 1 plastskruv, 1 metallskruv. Lådornas skenor ser olika ut. Rationell har också dämpande skenor.

Dessa Rationell har jag inte monterat in ännu, men vill se om de passar i mina faktum. Jag har två ideér

1) Plocka av mina lådfronter och monterade dessa på Rationell lådor. För att kunna få mjukstängande hemma. Lådornas frontmått är samma på både modellerna. Dock vet jag inte om fronternas anslutningsdon är samma. Jag kommer också behöva sätta skenorna lite annorlunda än idag eftersom fronterna är olika centerade på lådan. Så det finns frågetecken.

(jag har inte lyckats lista ut hur jag lossar lodfronten på Rationell med 2 plastsrkuvarna)

2a) Ta Rationell-lådorna och såga fronterna så de blir mindre, och förvandla dessa som innerlådor(bakom en skåpdörr). Rationell-lådorna verkar passa djupledes. Jag kommer behöva borra upp en helt ny hålbild för skenorna så de kommer djupare i stommen.

2b) Åker och köper Maximera trådkorgar och använder dessa som innerlådor. De ska passa. Frågetecknet blir om trådkorgarna tar i mina skåpdörrar eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.