Hej,

Jag har köpt en IKEA PAX-garderob I vit färg och behöver måla en till del i samma färg. Är det någon som vet hur man kan ta reda på den rätta färgkoden? IKEA själva ger inte ut den, och våra byggare scannade garderoben med någon maskin som gav en helt annan nyans av vit.

Är det någon som har något förslag hur man skulle kunna gå tillväga för att få rätta färgen?
 
0502y är rätt lik... har målat runt andra ikeavita saker med det och det ser bra ut.
 
Det jag har är S-0502-Y05R. Jag har rätt så dålig koll på detta, är det samma?
Den passar i alla fall väldigt dåligt. Är lite gulaktig jämfört med garderoben.
 
Den är liknade den jag angav men inte samma, vet ej skillnaden. Snart kommer nog en färgexpert...
 
Låt dem scanna och be dem blanda enl. scanningen samt två varianter med mer och mindre gult så borde en passa. Så gjorde jag, men det var ett IKEA-kök. Samma problem där iofs....
Verkar som att nyansen INTE alltid är samma heller, kanske inte finns någon exakt kod att lämna ut.
 
BirgitS
Ta med ett hyllplan eller låda med rätta färgen och åk till en färg- eller bygghandel som kan skanna och blanda ihop en likadan. När blandningen är klar ska de provmåla lite och jämför sen när det har torkat lite så att det stämmer. Så gjorde Bauhaus när vi behövde bättringsmåla lite som förra ägaren hade målat.
 
S
Ikeas köksstommar är S0500-N. Jag förmodar att Paxstommarna är samma.
 
  • Gilla
Lazydayz och 1 till
  • Laddar…
Problemet med Ikeas luckor (kök i mitt fall) är att de gulnar med tiden. Vi har ett vitt IKEA kök där vi satte in distanser som målades i samma färg och nu efter några år så är det en ganska tydlig skillnad i färg. Tråkigt, men så är det.
 
BirgitS
Johan Van Kuyl Johan Van Kuyl skrev:
Problemet med Ikeas luckor (kök i mitt fall) är att de gulnar med tiden. Vi har ett vitt IKEA kök där vi satte in distanser som målades i samma färg och nu efter några år så är det en ganska tydlig skillnad i färg. Tråkigt, men så är det.
Och vilka Ikea-luckor gäller det och när köpte du dem?
Det kan ju vara olika sorters färg på olika luckor eftersom de nog kommer från olika fabriker samt att sorten kan ändras mellan åren.
 
Just vitt och NCS koder är svårare än övriga färger också, för det hänger på om färghandeln använder sig av de gamla eller de nya koderna. Kan skilja en hel del i de nyanserna så jag hade inte vågat chansa på att bara dyka upp med ett NCS nummer, jag hade tagit med en bit istället för att matchas på plats.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och vilka Ikea-luckor gäller det och när köpte du dem?
Det kan ju vara olika sorters färg på olika luckor eftersom de nog kommer från olika fabriker samt att sorten kan ändras mellan åren.
Metod, sen kanske 5-6 år tillbaka. Vi köpte en ny lucka bara något år efter de andra och redan då kunde man se skillnad gulnad färg. Nu är alla luckor samma färg men detaljerna som vi målat i ”samma färg” är då fortfarande i rätt färg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.