Har precis monterat IKEA kök. Sen skulle jag börja med bänkskiva, började med att det fattades ett skarvstycke. Så fick det idag.

Började med och limma skarven, limmet som var med räckte bara till ovansidan... sen dit med dom och bänkskivorna tandar med 1mm. Bort med en bänkskiva. Mätte och fick se att det skilde 1mm på spåren.... Så fick slipa ner kexen.

Nu till ytterligare ett problem det blir 1mm glipa i skarven? Kanske inte går att få bättre ?

Antingen är det jag som är noga eller så har jag fått ett måndagsexemplar av bänksiva?

DSC_0884.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0883.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
bänk.jpg ritade en bild i paint hur bänkskivorna såg ut. Man lägger små plywood bitar i spåren så att det ska styra in bra. Men det skilde alltså 1mm. det är rätt mkt enligt mig?
 
Det är inte så att du har lagt den ena skivan upp och ned?
 
Trodde också det först men hålet för spishällen var redan gjord, plus att det var olika mått uppe och nere på bägge så hade tandat även om jag hade vänt på den. då hade det skilt ca 2 mm.
 
Reklamera? Kan inte vara meningen att det skall vara så kass passform. Hade det varit laminat så hade det ju varit helt odugligt!
 
Ja fast nu fick ja till det igenom att slippa ner passbitarna så den tandar inte längre. Men ändå fel. Sen är det bara lim på ovansidan. men det kanske räcker? För tuben de skicka med var ju jätteliten.

Det jag stör mig på nu är att man ser fogen. Men det tror jag inte man kommer undan för jag undersökte det lite mer. Ser ut som kanterna är lite fasade därför syns fogen... Jag hade ju velat haft det helt tätt ist. Ringer dom imorgon och hör.
 
Ja, fasning är ju ett sätt att dölja små nivåskillnader men det känns som en utmärkt plats och grogrund för grufs och gegg som är svårt att hålla borta.
 
Jag har tre skivor sammanfogat i ett U-kök. Passformen är mycket bra men att skarva så inte skarven syns tror jag är näst intill omöjligt. Kräver att allt annat är helt perfekt och att alla vinklar stämmer.

Du har tyvärr fått ett måndagsexemplar. Eftersom du redan löst problemet finns inte mycket att hämta från Ikea, om du skulle reklamerat skulle du gjort det direkt.

Jag hade lagt det bakom mig och spenderat min energi på roligare saker :)
 
krillek skrev:
Ja, fasning är ju ett sätt att dölja små nivåskillnader men det känns som en utmärkt plats och grogrund för grufs och gegg som är svårt att hålla borta.
Ja tyvärr är det väl som du säger att den lilla fasningen är gjort för att dölja en nivåskillnad.. ska vaxa in den nu får väl hoppas att det skyddar något.
 
jtl skrev:
Jag har tre skivor sammanfogat i ett U-kök. Passformen är mycket bra men att skarva så inte skarven syns tror jag är näst intill omöjligt. Kräver att allt annat är helt perfekt och att alla vinklar stämmer.

Du har tyvärr fått ett måndagsexemplar. Eftersom du redan löst problemet finns inte mycket att hämta från Ikea, om du skulle reklamerat skulle du gjort det direkt.

Jag hade lagt det bakom mig och spenderat min energi på roligare saker :)
Ne du har rätt! Ville bara höra med er här på forumet först. Men som du säger det är ju redan löst efter lite ombyggnad.
 
Ville bara lugna ner mig lite och det hjälpte ni mig med! tack så mkt:)
 
P
Gjorde en egen vinkelskarv på IKEA skivorna med spännbeslag och utan kex. Brydde mig inte om den lilla fasningen och tycker inte det fastnar nåt i den. Syns inte mycket heller men stör mig mer på nyansskillnaderna mellan de två skivorna.

Bilden är tagen innan behandling med hårdvaxolja.
 
  • IMG_0758.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skönt och se andras med att det inte blir mycket tajtare. De kan ju skriva att det blir en liten fog så man inte tror att det ska bli tajt och försöker vålda ihop den.

En fråga bara. Slipa du ner den något innan du vaxa? och hur gjorde du vid skarven isf? Bänken är ju ifrån två håll o man ska ju slippa i träets riktning. Vaxar man rätt över fogen med?
 
P
Jag köpte ju bara två skivor och gjorde skarven själv så det var inget som IKEA hjälpte till med.
Jo jag slipade skivorna flera ggr i träets längdriktning. Började med att grundolja flera omgångar med linolja för att mätta träet och efter det torkat in ordentligt körde jag två varav med Osmo hårdvaxolja. Lätt slipning mellan oljestryckningarna då det reser sig lite.
 
  • Gilla
xyle
  • Laddar…
DSC_0907.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter slipning och vaxning och mycket svårdomar, så blev de ändå ganska bra med bänken. Men att det alltid måste krångla när man ska göra något....
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.