Tallrikar hos Ikea har visat sig kunna ge brännskador och vara känsliga för temperaturskiftningar.

Du kan läsa artikeln här: Ikea drar tillbaka tallrikar
 
Jag kan tipsa om att även Strimmig är problematisk:
- https://www.ikea.com/se/sv/p/strimmig-tallrik-flintgods-gra-00443187/

Dessa tål inte heller värme (mikro/diskmaskin). Glasyren spricker och vatten letar sig in, sedan kan de falla i bitar, glasyren kan även flaga och bli som vassa knivar mm. Och de blir väldigt väldigt varma när de spruckit och fått in fukt under glasyren.

Jag gissar att det kommer att komma en återkallelse även på dessa...
 
  • Ledsen
Destrier och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan tipsa om att även Strimmig är problematisk:
- [länk]

Dessa tål inte heller värme (mikro/diskmaskin). Glasyren spricker och vatten letar sig in, sedan kan de falla i bitar, glasyren kan även flaga och bli som vassa knivar mm. Och de blir väldigt väldigt varma när de spruckit och fått in fukt under glasyren.

Jag gissar att det kommer att komma en återkallelse även på dessa...
Hittade en guide på Mio där detta påpekas, flintgods är tydligen känsligt för sprickor i glasyren, och då tål de inte mikro sedan.
https://www.mio.se/guider/guide-att-valja-servis
 
  • Gilla
Kirneh73
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Hittade en guide på Mio där detta påpekas, flintgods är tydligen känsligt för sprickor i glasyren, och då tål de inte mikro sedan.
[länk]
Vi har ett relativt stort antal Strimmig hemma med sprickor i glasyren. Det blir också extremt lätt skador i glasyren om man stöter i tallriken med ett glas eller liknande, och om man sedan diskar dem i maskin så kan man få en obehaglig överraskning när man skall lyfta upp tallrikarna...

Det sämsta porslin vi någonsin har haft, fler tallrikar har gått sönder på ett år än vad vi haft sönder totalt sett på 25 år med annat porslin (jag tror vi har haft tre andra serier genom åren, frun gillar att byta och det finns alltid någon släkting som skall flytta hemifrån eller så kan man ge bort till nyanlända flyktingar, de brukar bli väldigt glada).
 
"Vidare ska varmt innehåll i dem kunna orsaka brännskador."

No shit.
 
  • Gilla
MiaFiaLotta
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
"Vidare ska varmt innehåll i dem kunna orsaka brännskador."

No shit.
Det är skillnad på att bränna sig och att BRÄNNA sig...

Vad som bland annat händer är att de kan vara extremt heta på bara en liten fläck...
 
Om jag häller upp soppa så räknar jag "kallt" (höhö) med att hela tallriken är varm, har de delvis isolering i sig så de blir varma fläckvis?
 
  • Gilla
MiaFiaLotta och 1 till
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Om jag häller upp soppa så räknar jag "kallt" (höhö) med att hela tallriken är varm, har de delvis isolering i sig så de blir varma fläckvis?
Du har uppenbarligen inte känt hur varm en sådan tallrik blir i mikron. Tallriken blir oerhört mycket varmare än soppan. Att tallriken blir lite ljummen när man häller grytvärmd soppa i den är en helt annan sak.
 
Det jag reagear på är:
"Vidare ska varmt innehåll i dem kunna orsaka brännskador."

Att det varma innehållet är vatten som absorberats av poröst gods istället för födan man ämnar förtära är ju inget man ska behöva förvänta sig.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.