Min IKEA diskmaskin Rengöra piper fyra gånger och pumpar ut vatten…och slutar aldrig.
Om jag häller vatten inuti maskinen så blir den tyst tills det är utpumpat, men börjar sedan pipa och fortsätter pumpa. Känns som någon nivåbrytare som krånglar.
Någon som har något tips?? Skulle uppskattas stort.

Problemet började då det blev strömavbrott mitt under programmet och vi då var tvungna att lämna stugan – och nu är tillbaka efter tre veckor.
Jag har testat att dra ur kontakten under en timme för att ”nollställa” + kollat att det är torrt på brickan inuti/under maskinen (där kontakten med frigolit finns). Inget hjälper.

I bruksanvisningen nämns fel som indikeras med ett, två resp. tre pip…men inte fyra. :worried:
 
  • Etikett på IKEA-produkt med modellnamnet RENGÖRA, energieffektivitetsklass, tillverkningsdata och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

A
K kvasi skrev:
Min IKEA diskmaskin Rengöra piper fyra gånger och pumpar ut vatten…och slutar aldrig.
Om jag häller vatten inuti maskinen så blir den tyst tills det är utpumpat, men börjar sedan pipa och fortsätter pumpa. Känns som någon nivåbrytare som krånglar.
Någon som har något tips?? Skulle uppskattas stort.

Problemet började då det blev strömavbrott mitt under programmet och vi då var tvungna att lämna stugan – och nu är tillbaka efter tre veckor.
Jag har testat att dra ur kontakten under en timme för att ”nollställa” + kollat att det är torrt på brickan inuti/under maskinen (där kontakten med frigolit finns). Inget hjälper.

I bruksanvisningen nämns fel som indikeras med ett, två resp. tre pip…men inte fyra. :worried:
4 är pressostat fel, den hittar inte noll, kan vara stop i nivåkammaren
 
  • Gilla
kvasi och 1 till
  • Laddar…
@electroluxaren SORT TACK!!! :love:
Pressostaten rengjord och maskinen igång igen.
Tack vare dig så slapp vi ta ut en reparatör till skärgårdsön - alt släpa diskmaskinen på båt etc.

Jag ser att du svarat på en massa andra inlägg, SÅ uppskattat av oss och andra!
Guldstjärna och en synnerligen God Jul tillönskas dig.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
4 är pressostat fel, den hittar inte noll, kan vara stop i nivåkammaren
Pressostat bytt, men maskinen forstätter ändå med "fyra pip" var och varannan gång.

Nästa steg (som kanske borde varit första) förstår jag är rengöring av nivåkammaren.
Hur gör man enklast? Går att göra utan att dra ut maskinen?

Toppen om jag kan få tips! Bild med numrering av hålen i botten för att underlätta. :giggle:
 
  • Insida av en riskokare med numrerade delar, använd och behöver rengöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter Sjöstrand1
  • Laddar…
A
K kvasi skrev:
Pressostat bytt, men maskinen forstätter ändå med "fyra pip" var och varannan gång.

Nästa steg (som kanske borde varit första) förstår jag är rengöring av nivåkammaren.
Hur gör man enklast? Går att göra utan att dra ut maskinen?

Toppen om jag kan få tips! Bild med numrering av hålen i botten för att underlätta. :giggle:
mellan ett och två sitter nivåkammaren, spola utifrån och in
 
electroluxaren skrev:
mellan ett och två sitter nivåkammaren, spola utifrån och in
Tack! "Utifrån" som i att ta bort pressostaten och på ngt sätt spola in vatten därifrån? Eller spola in mellan 1 & 2 på bilden?
Lyckas inte hitta ngt på nätet som beskriver hur det går till...
 
A
K kvasi skrev:
Tack! "Utifrån" som i att ta bort pressostaten och på ngt sätt spola in vatten därifrån? Eller spola in mellan 1 & 2 på bilden?
Lyckas inte hitta ngt på nätet som beskriver hur det går till...
jag skulle spola utifrån där pressostaten sitter kanske tom börja med en piprensare
 
Hej!

Jag har samma problem som kom utan förvarning. Jag kan starta ett program i 3 minuter sen bestämmer den sig för att suga ur det lilla vatten som kommit in, piper fyra gånger upprepande samtidigt som sugen går tills man stänger av den.

Fick du ordning på maskinen? Jag har monterat isär den och gjort rent de slangar jag kan ta lös.

Jag har inte bytt några delar ännu men kanske får bli så.
 
electroluxaren skrev:
jag skulle spola utifrån där pressostaten sitter kanske tom börja med en piprensare
Du hade svarat på det i ett annat inlägg. Tack för din hjälp! Jag blåste ur nivåkammaren via pressostatens väg med hjälp av en liten tryckluft, fick lös proppen som var där inne. Körde i uppkokat vatten som fick stå en stund och nu kör jag en varm disk för att lösa upp så mycket som möjligt. Alla slangar och övriga löstagbara delar är nu grundligt rengjorda tillsammans med inloppsfilter. Känns bra att den fått sig en ordentlig genomgång så kanske den klarar sig ett tag till. Ska hädanefter köra heta diskar lite då och då för att motverka fettet.

Återigen tack för din expertis!

Mvh Hati
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Hati Hati skrev:
Du hade svarat på det i ett annat inlägg. Tack för din hjälp! Jag blåste ur nivåkammaren via pressostatens väg med hjälp av en liten tryckluft, fick lös proppen som var där inne. Körde i uppkokat vatten som fick stå en stund och nu kör jag en varm disk för att lösa upp så mycket som möjligt. Alla slangar och övriga löstagbara delar är nu grundligt rengjorda tillsammans med inloppsfilter. Känns bra att den fått sig en ordentlig genomgång så kanske den klarar sig ett tag till. Ska hädanefter köra heta diskar lite då och då för att motverka fettet.

Återigen tack för din expertis!

Mvh Hati
Hej, jag vet det var länge sen ni skrev men hur gick det för er? 😅 var sitter denna pressostaten och hur kan man rengöra dne utan att ta dra ut diskmaskinen? Tack! 🙏
 
K kvasi skrev:
Min IKEA diskmaskin Rengöra piper fyra gånger och pumpar ut vatten…och slutar aldrig.
Om jag häller vatten inuti maskinen så blir den tyst tills det är utpumpat, men börjar sedan pipa och fortsätter pumpa. Känns som någon nivåbrytare som krånglar.
Någon som har något tips?? Skulle uppskattas stort.

Problemet började då det blev strömavbrott mitt under programmet och vi då var tvungna att lämna stugan – och nu är tillbaka efter tre veckor.
Jag har testat att dra ur kontakten under en timme för att ”nollställa” + kollat att det är torrt på brickan inuti/under maskinen (där kontakten med frigolit finns). Inget hjälper.

I bruksanvisningen nämns fel som indikeras med ett, två resp. tre pip…men inte fyra. :worried:
Hej, jag vet det var länge sen ni skrev men hur gick det för er? 😅 var sitter denna pressostaten och hur kan man rengöra dne utan att ta dra ut diskmaskinen? Tack! 🙏
 
A
A adde2020 skrev:
Hej, jag vet det var länge sen ni skrev men hur gick det för er? 😅 var sitter denna pressostaten och hur kan man rengöra dne utan att ta dra ut diskmaskinen? Tack! 🙏
du måste ta bort höger sida
 
electroluxaren skrev:
du måste ta bort höger
electroluxaren skrev:
Dum fråga kanske men är det detta du menar? 🙈 Eller måste jag ta ut diskmaskinen och öppna högra sidan? Tack för att du tar dig tid för att svara 🙏
 
  • En insida av en diskmaskin med vattendroppar, synlig spolarm och filterkorg. Metal och plast komponenter, hushållsapparat detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Det där är vänster insida!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.