Hejsan

Nu är det såhär att jag köpte mig för ett tag sedan ett Ikea kök och håller på att installera det, nu till problemet. Det är såhär att jag köpt mig en Elverdam kran och tänkte koppla in diskmaskinen som är en RENLIG DWH B00 W. Frågan är om det fungerar? Polaren som jobbar som rörläggare för ett antal år sedan var nämligen inte pigg på att koppla in skiten med tanke på att där inte fanns någon separat avstängningsventil till diskmaskinen.

Men jag tycker det verkar aningen märkligt för vad jag kan se så finns där ingen av deras kranar som har någon avstängningsventil vilket verkar märkligt för jag antar att den större delen av dem som köper ett nytt kök ansluter en diskmaskin. I en katalog jag har här står det något om att diskmaskinerna har ett automatisk vattenstoppsystem som stänger av vattenflödet vid eventuellt läckage. Har det något med att göra att man inte behöver den där separata avstäninginingsventilen? Eller går det bra att koppla in diskmaskinen på den kranen jag redan har? Fast då kanske inte försäkringar och liknande gäller om det händer något? Men verkar som sagt märkligt att Ikea säljer kranar som inte fungerar till en diskmaskin för det borde de lfesta köpa till. Kranjäveln är ju också en av de dyrare och kostade 1295 riksdaler. Tacksam för svar på min problematik!

Diskmaskinen: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30109758

Blandaren: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20113379
 
Redigerat:
Det står inget om att blandaren ska ha någon anslutning för diskmaskin.
Hur många rör sticker ut? 2 eller 3.

Protte
 
Nej, jag har väl redan kommit fram till att där inte finns anslutning till diskmaskin, i alla fall ingen avstängningsventil.

Kranen i sig ser lite knepig ut. Först går där en stålomspunnen slang som kommer från kranen, den skall sedan skruvas på ett gängat rör som sticker ut nere vid kranen. Sen är där två anslutningar till och där kopplas ju varm och kallvattnet in.
 
Det är ju en utdragbar pip? Därav knepigt eller?

I sverige säger reglerna att man skall ha en avstängning till diskmaskin "lätt åtkomligt" (gäller då vid utbyte, inte om det redan är en bef installation) i övriga världen brukar man ha en separat avstängning till DM. I stort sett bara de nordiska tillverkarna har inbyggda avstängningar till DM (vet inte var IKEAS är tillverkad men är den gjord någonstans i civilicerade trakter ska jag äta upp något).

Om jag skall vara lite elak kan du använda mässingen (om det finns någon) i blandaren till bojsänke och sen trava iväg och köpa en riktig kran ;)
 
Redigerat:
Ja, kranjäveln får väl fungera som ett ankare eller liknande i framtiden. Dock så gör jag som så att jag sätter in denna ikea kranen nu, fast jag kopplar naturligtvis inte in diskmaskinen utan bara själva hon. Sen så köper jag en riktig kran när jag ska koppla in diskmaskinen, just nu gäller det bara att få köket funktionsdugligt. Får bara kolla upp så ikea kranarna inte har någon speciell håltagning med så att man står med ett jätte hål när man skall installera en "normal" kran.
 
En rörmokare kopplade nyligen in min Ikeadiskmaskin. Han hade inget att säga om det, utan satte fast ballofixer och sen var det klart.
 
Diskmaskiner från IKEA är av fabrikat Whirpool. Inga konstigheter. Satte han ingen "lätt åtkomlig avstängning" till DM gjorde han inte rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.