B
Har rensat ut ett av rummen i en kall ouppvärmd del av källaren. Märkte att det låter "ihåligt när jag knackar på golvet och det syns ett rutmönster (svaga sprickor) som jag hoppas framgår på bifogad bild. det är inte fuktigt, bara kallt. Undrar om någon kan rekommendera om eller vad man ska göra med detta?
 
  • 20080205505.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara att plattan är tunn där bara, alternativt att det ligger ett rör e.dyl under.

Sprickorna är sannorlikt krymsprickor från när plattan gjöts om de inte är större än 1 mm

Ska du inte har någon större tyngdbelastning finns väl ingen anledning att göra något alls om du inte ska ha mingvas-samlingen där ;)
 
B
Nej det är små sprickor, men jag blev bekymrad när jag såg det. ingen annan stans käns golvet så. Men en platta är väl tjock, detta är väl bara ytan. Mest bekymrad är jag för uppträngade fukt eller att det ska spricka mer. Nej inga Mingvaser, bara lite allmänt skräp, tack för svaret. :)
 
Vill du verkligen veta så är det bara att dra fram borrmaskinen och borra för att se hur tjock plattan är. Hålet är ju bara att spackla igen sen.
 
Om du inte har andra klagomål på ditt golv, så tror jag inte att du behöver göra någonting. Att det låter ihåligt betyder ju att det är "luft" under, antingen i en ficka i plattan (det kanske har lagts på ett lager betong ovanpå ett annat?) eller att plattan är tunn och det är luft under. Lite tunna sprickor i plattan på äldre hus är vanligt och inte farligt ur byggnadssynpunkt. Om det är grova sprickor kan man ju möjligen ha problem med att det kommer in oönskade ämnen där igen (vatten eller radongas t.ex).

Om du ska göra något av golvet, ex lägga klinker, så skulle nog jag i ditt ställe öppna upp lite och undersöka så att man inte bygger in några problem.
 
B
Tack för tipset, jag är novis på dessa ämnen så det är med stor tacksamhet jag emottager tips från er andra. Forum är bra :) Nej det ska bara vara ett förvaringsutrymme, tänkte dock måla golvet, men först gör jag nog som du säger kikar lite i sprickorna. Vad skulle man kunna ev "bygga in för problem"?
 
Du kan borra ett hål där det låter ihåligt och hela ner expanderbruk
 
B
Ps, sprickorna är det svaga fyrkantsmönstret som syns på bilden.
 
B
Expanderbruk, skall kolla upp det, tack!
 
Hemmakatten
En tråd per ämne räcker. Har sammanfogat olha00's två trådar till en.
Hemmakatten
moderator
 
Att måla ett oisolerat källargolv är ingen bra ide, det finns risk för att du stänger in fukt och färgen
riskerar att släppa. Det bästa är att låta det vara eller att lägga in klinkers, det är ett bra ytrymme
att öva på om man inte kaklat tidigare, det behöver inte kosta många hundralappar och
du har ett golv som håller huset ut.
 
B
Ok, att måla är ingen bra idé menar du. men finns det inte färg som lämpar sig för källargolv, dvs att de släpper ihgenom luft. Källarväggar målar man ju ofta, där får det väl inte vara för tätt heller?
 
B
Hemmakatten skrev:
En tråd per ämne räcker. Har sammanfogat olha00's två trådar till en.
Hemmakatten
moderator
Tack moderatorn, insåg att ämnet passade bättre i denna kategori, men visste ej hur man skulle flytta tråden
 
olha00 skrev:
Expanderbruk, skall kolla upp det, tack!
Innan du häller i expanderbruk kanske du skall kolla så att det inte är avloppsledningen..

/ Fredrik
 
B
Tornhill 2 skrev:
Innan du häller i expanderbruk kanske du skall kolla så att det inte är avloppsledningen..

/ Fredrik
Skall kolla upp det, men jag tror inte jag gör annat än att kratsa lite i sprickorna och sedan fylla i dessa något med bruk. Är nu lite kluven till att måla eller inte. Klinker verkar ju lite överkurs, men som tidigare sagts i tråden så är det ett bra utrymma att testa klinkersläggning på, alltid bra med träning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.