Hej, har ett akut problem med mitt avloppssystem. Vi har en vanlig infiltration från 2001. Grundvattennivån är ibland jättehög, till och med högre än spridarrören!

Vi fick stopp i avloppet idag och jag kollade i trekammarbrunnen... det var nästan fullt och fördelningsbrunnen var fullt med vatten ända till locket. När jag kollade i luftningsrören så är de helt fulla med svart sörja, som dessutom är ganska torrt längst upp.

Nu till min fråga. Vad är trolig orsak till att rören fyllts med denna 'sörja'? Kommer det från trekammarbrunnen eller är det den höga grundvattennivån som sätter igen systemet? Jag antar att, om grundvattennivån är hög, transporteras en massa jord med grundvattnet som sedan ställer till det i infiltrationen. Är det så?

Min plan är att låta Rangsells spola rent i spridarrören, men om hela infiltrationen är igensatt så hjälper det ju ingenting, utan det blir att göra om hela bädden. Dessutom som förhöjd infiltration.

Jag vill dock gärna slippa pumpa så frågan är också ifall man kan göra en avskärande dränering för att lokalt sänka grundvattennivån?

Tacksam för hjälp...!
 
ojniemin skrev:
Hej, har ett akut problem med mitt avloppssystem. Vi har en vanlig infiltration från 2001. Grundvattennivån är ibland jättehög, till och med högre än spridarrören!

Vi fick stopp i avloppet idag och jag kollade i trekammarbrunnen... det var nästan fullt och fördelningsbrunnen var fullt med vatten ända till locket. När jag kollade i luftningsrören så är de helt fulla med svart sörja, som dessutom är ganska torrt längst upp.

Nu till min fråga. Vad är trolig orsak till att rören fyllts med denna 'sörja'? Kommer det från trekammarbrunnen eller är det den höga grundvattennivån som sätter igen systemet? Jag antar att, om grundvattennivån är hög, transporteras en massa jord med grundvattnet som sedan ställer till det i infiltrationen. Är det så?

Min plan är att låta Rangsells spola rent i spridarrören, men om hela infiltrationen är igensatt så hjälper det ju ingenting, utan det blir att göra om hela bädden. Dessutom som förhöjd infiltration.

Jag vill dock gärna slippa pumpa så frågan är också ifall man kan göra en avskärande dränering för att lokalt sänka grundvattennivån?

Tacksam för hjälp...!
Har trekammarbrunnen tömts på slam?
Det låter ju som den är full av "skit" som därför följer med ut i fördelningsbrunn och infiltration.

Att dränera lokalt för att sänka vattennivån låter ju dubiöst.
Då måste du väl pumpa bort det dräneringsvattnet någonstans. Vart?
Det blir ju inte en liten dränering heller om du har tex 3x10 meter spridarrör.
Så det låter som att du inte kommer ifrån att pumpa någon stans.
Archimedes princip ;)
 
Trekammarbrunnen har fungerat bra i alla år. Inga konstigheter där enligt han som tömmer varje år. Det kommer ju inte ut slam från trekammarbrunnen till infiltrationen i vanliga fall, utan endast när nivån höjs pga stopp i spridarrören. Frågan är vad stoppet beror på. Kan det vara så att denna svarta sörja är någonting som grundvattnet transporterat från omgivningen.

Om jag gör en dränering så kommer jag att kunna leda vattnet nedför en slänt. Marken slutar såpass att det blir inga problem.
 
ojniemin skrev:
Trekammarbrunnen har fungerat bra i alla år. Inga konstigheter där enligt han som tömmer varje år. Det kommer ju inte ut slam från trekammarbrunnen till infiltrationen i vanliga fall, utan endast när nivån höjs pga stopp i spridarrören. Frågan är vad stoppet beror på. Kan det vara så att denna svarta sörja är någonting som grundvattnet transporterat från omgivningen.

Om jag gör en dränering så kommer jag att kunna leda vattnet nedför en slänt. Marken slutar såpass att det blir inga problem.
Den svarta sörjan blir av syrebrist i bädden
 
larsson r skrev:
Den svarta sörjan blir av syrebrist i bädden
Intressant! Det är ju de facto så att det varit syrebrist pga att grundvattennivån är så hög. Kan du utveckla lite, hur kan syrebrist ge upphov till denna sörja?
 
Det blir att gräva om alltihop. Rangsells sa att det är ingen ide att spola rent rören när de är full av skit, utan att man skulle använda dessa pengar att gräva om infiltrationen. Så blir det, om två veckor.

Ytterligare en fråga:
jag kommer att behöva pumpa avloppsslam från en stuga som står lite lägre ner på tomten. Behöver jag ha en separat 3-kammarbrunn för den eller kan jag pumpa allting till den befintliga 3-kammarbrunnen med en pump so klarar av 'större partiklar'? Det jag är orolig för är att slasket blandas med vätskan så att de inte separeras ordentligt i brunnen... Är denna oro befogad?
 
Du måste söka tillstånd för att göra om infiltrationen
 
Det beror på miljöinspektören. I min kommun behövs det inte om man bara gör om infiltrationen...
 
Någon som har ett svar på min fråga om pumpning direkt till trekammarbrunnen?
 
beror lite på hur stor den befintliga slamavskiljaren är
 
larsson r skrev:
beror lite på hur stor den befintliga slamavskiljaren är
Det förstås, men hur är det om man antar att slamavskiljaren är tillräckligt stor. Klarar en vanlig slamavskiljare av en blandning av skit och vatten som vispats ihop i en pump?
 
Hemmakatten
Om du skall ansluta ytterligare avlopp till trekammarbrunnen behöver du tillstånd.

Vi har en stuga en bit bort/nedanför bostadshuset och vi fick inte lov till att använda en skärande pump eftersom det då (enligt kommunen) är större risk för slamflykt. Vi fick installera en trekammarbrunn med en pumpgrop i som pumpar upp gråvattnet till huvudavloppsstammen.
 
Väcker liv i tråden igen pga ytterligare en fundering.

Jag har nu bytt infiltrationsbädden men vågar inte släppa in vatten där än... Hur mycket slam får det vara i utloppskammaren i brunnen? Vi hade en tömning på brunnen men ändå finns det lite papper och skit i utloppskammaren. Det kan vara så att pga att tanken tidigare flödade över finns det lite rester kvar eller så är tanken trasig... Vad tror ni?

DSCN1227.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du skall ha ett t-rör på utloppet
 
Om det fortfarande är papper och slam i sista kammaren, men inte i första så har nog tömmaren glömt att tömma där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.