Hej,

Jag tänkte sätta igen ett av fönstren i vårt badrum för att kunna använda väggytan. Men vill ha det kvar exteriört. Kan man sätta nåt på insidan av rutan så det inte blir helt svart utifrån. Nån tipsade om att sätta en spegel. Har någon tips till mej?

Med vänlig hälsning,
 
Du ska måla glaset på insidan med mattsvart färg. Utifrån kommer det bara se ut som ett fönster där det är släkt i rummet.
Använd mattsvart sprayfärg för bilar, den håller, men går att lösa upp/skrapa bort senare om man vill ta fönstret i bruk.
 
Isakare Isakare skrev:
Du ska måla glaset på insidan med mattsvart färg. Utifrån kommer det bara se ut som ett fönster där det är släkt i rummet.
Använd mattsvart sprayfärg för bilar, den håller, men går att lösa upp/skrapa bort senare om man vill ta fönstret i bruk.
Tack så jättemycket för ditt svar!
 
Isakare Isakare skrev:
Du ska måla glaset på insidan med mattsvart färg. Utifrån kommer det bara se ut som ett fönster där det är släkt i rummet.
Använd mattsvart sprayfärg för bilar, den håller, men går att lösa upp/skrapa bort senare om man vill ta fönstret i bruk.
Eller bara kapa till en masonitskiva eller liknande och måla svart som man ställer på insidan. Så behöver man inte kladda på glaset
 
S Stuff skrev:
Eller bara kapa till en masonitskiva eller liknande och måla svart som man ställer på insidan. Så behöver man inte kladda på glaset
Nej, för att få rätt effekt ska färgen vara på glaset, inte bakom det. Precis som en spegel, folien är mot glaset, inte en bit bakom. Masonite kan bli fuktskadat bakom fönstret, det blir inte sprayfärg för bilar.
 
Isakare Isakare skrev:
Nej, för att få rätt effekt ska färgen vara på glaset, inte bakom det. Precis som en spegel, folien är mot glaset, inte en bit bakom. Masonite kan bli fuktskadat bakom fönstret, det blir inte sprayfärg för bilar.
Lite väl hårt att så frekvent använda ordet "ska". Kan eller bör är lämpligare. Sen gör man som man vill
Men nu när du säger folie så är ju faktiskt det ett ännu bättre alternativ. Finns ju både som svart och eller med spegeleffekt beroende på vad TS vill åstadkomma
 
Tack!
 
Folie låter ju bra om det sitter slätt på. Tror ni spegel är en bra eller dålig idé? Ser det mindre ut som ett mörkt rum eller kanske det blir dumt med reflexer.
 
Jag har gjort en del likanade jobb men då främst i trapphus där portvaktsluckor etc satta igen. Många gånger har det slutat med att jag uppdragit åt en konstnär att ta fram en målning som passar att sätta bakom fönstret, motiven har varierat men det har varit allt från bilder av ett rum till något som symboliserar byggnaden/området. Speglar har jag främst använt när det handlat om blyinfattade fönster då det leder till att glasen "lyses upp" naturligt och smälter fint in, spegel bakom klarglas är jag inte helt förtjust i då det inte sett särskilt naturligt ut.
 
Tack för tips! Jag får testa lite olika varianter innan jag spikar igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.