Hej!

Jag har fått rätta till en massa fel i huset som förra ägaren hade "fixat". Nu har jag kommit till badrummet som han renoverade för ca 5 år sedan. I och med att det är ganska nytt så är det fräscht och jag vill inte ändra på mycket, men, ursäkta uttrycket, idioten valde att kakla igen fönstret. Varför förstår jag inte då huset ligger på landsbygden och dom enda som kan se in är rådjuren och vildsvinen. Badrummet är ganska litet och det skulle göra mycket att öppna upp fönstret igen. Han har inte tagit bort fönstret utan bara lagt en gipsskiva över det och sedan lagt kaklet på den.

Nu undrar jag om ni tror att det finns någon möjlighet att ta bort de kakelplattorna som sitter där utan att behöva riva hela väggen? Det kommer säkert inte gå att skära ut exakt för fönstret men kaklet är vanligt vitt 30 x 60 som finns lite överallt, t.ex på Byggmax. Så man kan skära till nya plattor med rätt mått och fixera menar jag.

Vad tror ni? Finns det någon chans att göra det utan att behöva riva hela väggen? Se bifogad bild, fönstret är typ där det röda strecken är.

badrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Carl-Johan
 
Det måste väl vara reglar också, annars lär kaklet ramla ned av sig själv med tiden.

Jag hade sågat ut en ruta i mitten med vinkelkap med stenskiva och öppnat upp. Sen kan du mäta och förhoppningsvis såga upp ett exakt hål.
 
Larsa skrev:
Det måste väl vara reglar också, annars lär kaklet ramla ned av sig själv med tiden.

Jag hade sågat ut en ruta i mitten med vinkelkap med stenskiva och öppnat upp. Sen kan du mäta och förhoppningsvis såga upp ett exakt hål.
Huset är byggt av stående plank så jag tror (av tjockleken att döma) att han har skruvat gipset direkt på denna. Fönsterkarmens innermått är ca 70 x 116. Det är två fönster i karmen och jag kan inte se någon regel utifrån, bara gipsskivan.

Ja det var lite så jag hade tänkt. Men hur blir det med det fuktspärrande skiktet? Nu är ju inte detta i själva duschutrymmet utan ovanför handfatet. Men räcker det med att ta bort gamla plattor och gips, gipsa upp så att det passar fönstret, lägga ny fuktspärr och sedan fix och kakel? Är det godkänt så att säga?
 
Om han använt fiberduk i hela badrummet, och inte bara kring duschen, kan du skarva tätskiktet. Detta genom att ta bort en extra kakelrad runt fönstret. Om han enbart använt rollat tätskikt går det inte att skarva om man ska följa reglerna. Dock tror jag inte att det är någon större risk för fuktskador om det ligger en bit från duschen, samt att man tätar så gott det går. Dock inget jag kan rekommendera.
 
AG A skrev:
Om han använt fiberduk i hela badrummet, och inte bara kring duschen, kan du skarva tätskiktet. Detta genom att ta bort en extra kakelrad runt fönstret. Om han enbart använt rollat tätskikt går det inte att skarva om man ska följa reglerna. Dock tror jag inte att det är någon större risk för fuktskador om det ligger en bit från duschen, samt att man tätar så gott det går. Dock inget jag kan rekommendera.
Nä någon fiberduk har han inte använt, det är enbart rollat tätskikt. Avståndet mellan duschmunstycket och fönstret är ca, 2 meter så det är inte så långt.

Kanske får fundera på att göra om hela badrummet ändå då. Det är inte så stort som sagt men många bäckar små dränerar plånboken oavsett.
 
Börja med att göra hål och se om det går enkelt att få fram fönstren igen. Fungerar det, kan ni vänta med att göra om hela badrummet. Risken för fuktskador är relativt liten, om ni inte spolar vatten på fönstret. Men täta förebyggande som AG A skrev ovan.
 
Carl-Jo-han skrev:
Nä någon fiberduk har han inte använt, det är enbart rollat tätskikt. Avståndet mellan duschmunstycket och fönstret är ca, 2 meter så det är inte så långt.

Kanske får fundera på att göra om hela badrummet ändå då. Det är inte så stort som sagt men många bäckar små dränerar plånboken oavsett.
Jag hade provat med att öppna upp och göra ett försök. Blir det inte bra då kan du göra om badrummet om du ändå planerar för det.
Du följer kanske inte regelverket för badrum fullt ut, men ibland får man vara pragmatisk och göra det bästa av situationen. Det är fruktansvärd kapitalförstöring att göra en så stor åtgärd som att riva hela badrummet bara för att följa regelverket om det i praktiken fungerar i 99 fall av 100 med din lösning.
 
Jaha, det var inte större fönster, tolkade bilden som det var ordentligt stort. Men nu ser jag att det inte är det....

Tror inte du behöver vara speciellt orolig för fuktskador, om man inte ständigt sprutar vatten direkt på fönstret. Men då lär ju inte heller fönstret klara sig speciellt länge....
 
Eller så struntar du i att öppna upp. Garanterat enklast :D
 
när du sätter in fönstret köp en större tjockt fönster som du montera utan på kaklet. du skyddar då fönster karmen mot vatten samt skapar ett fuktskydd. Du kommer sedan att få skuva ner detta extra fönster någon gång per år för att ta bort spindelväv / damm som osvikligt tillsist kommer att komma in. Det blir jätte bra. Du får skyddet av karm samt ett visst fuktskydd och allt ljus du vill. kanske något att fundera på
 
Så länge det inte sitter I duschen så lär det inte vara nån större fara, sätt träsmygar mot fönstret och foder och måla så håller det.
Vill du göra det ännu bättre så gipsa med 6mm och tätskikt och sätt träsmygar
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Börja med att göra hål och se om det går enkelt att få fram fönstren igen. Fungerar det, kan ni vänta med att göra om hela badrummet. Risken för fuktskador är relativt liten, om ni inte spolar vatten på fönstret. Men täta förebyggande som AG A skrev ovan.
Det borde vara enkelt, i alla fall när man tittar på det utifrån. Glaset är lite frostat men det ser ut som att fönsterbrädan och fodren är borttagna, sedan har han bara lagt gipsskivan över hålet. Men det är ingen risk att vatten sprutas direkt på den väggen.

AndersS skrev:
Jag hade provat med att öppna upp och göra ett försök. Blir det inte bra då kan du göra om badrummet om du ändå planerar för det.
Du följer kanske inte regelverket för badrum fullt ut, men ibland får man vara pragmatisk och göra det bästa av situationen. Det är fruktansvärd kapitalförstöring att göra en så stor åtgärd som att riva hela badrummet bara för att följa regelverket om det i praktiken fungerar i 99 fall av 100 med din lösning.
Egentligen har jag inga andra planer för badrummet just nu så det är både surt och kapitalförstörning om det misslyckas :) Förstår varför det är hårda regler vid våtutrymmen, men ibland får man nog blunda lite.

Larsa skrev:
Jaha, det var inte större fönster, tolkade bilden som det var ordentligt stort. Men nu ser jag att det inte är det....

Tror inte du behöver vara speciellt orolig för fuktskador, om man inte ständigt sprutar vatten direkt på fönstret. Men då lär ju inte heller fönstret klara sig speciellt länge....
Nä det är inget stort fönster men jag vill ha in ljuset. Nu är badrummet väldigt mörkt. Är egentligen inte orolig för fuktskador men helst vill man följa reglerna så mycket som möjligt. Ingen direktkontakt med vattnet och PAX-fläkten går ju så fort det är fuktigt och det torkar alltid upp snabbt mellan duscharna.

Cordim skrev:
Eller så struntar du i att öppna upp. Garanterat enklast :D
Haha ja, men vem har sagt att det ska vara enkelt ;)

chevan skrev:
när du sätter in fönstret köp en större tjockt fönster som du montera utan på kaklet. du skyddar då fönster karmen mot vatten samt skapar ett fuktskydd. Du kommer sedan att få skuva ner detta extra fönster någon gång per år för att ta bort spindelväv / damm som osvikligt tillsist kommer att komma in. Det blir jätte bra. Du får skyddet av karm samt ett visst fuktskydd och allt ljus du vill. kanske något att fundera på
Kanske kreativt men det känns inte som en praktiskt lösning i längden och jag har svårt att tro att det blir estetiskt tilltalande heller. Och jag som knappt putsar vanliga fönster en gång om året.

nino skrev:
Så länge det inte sitter I duschen så lär det inte vara nån större fara, sätt träsmygar mot fönstret och foder och måla så håller det.
Vill du göra det ännu bättre så gipsa med 6mm och tätskikt och sätt träsmygar
Nej det är inte i direkt anslutning till duschen, den väggen blir aldrig blöt.

Har ju inte öppnat upp än men om jag lyckas kapa så bra att jag får det i linje med nuvarande fönstersmygar som antagligen sitter kvar där, kan jag inte då lägga en sträng med t.ex silicon i skarven mellan gips och smyg? Sedan måla över med tätskikt en bit ut på smygen och sist måla över med våtrumsfärg?

Och vinkelslip med diamant-klinga, är det bäst för att kapa kaklet eller ska jag använda något mindre och högvarvigare? Vill ju helst undvika att det spricker.

Tack för alla inputs!
 
Vinkelslip och diamantklinga genom kaklet och sticksåg genom gips och trä, det kommer damma nåt otroligt!
Silikon går inte att måla på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.