Fick nyligen veta av den förra husägaren att det finns ett igenbommat rum under vårt nuvarande tv-rum. Huset är från femtiotalet, sutteräng, byggt av lättbetong och har platta på mark. Och i ena hörnet av huset grävde man tydligen väldigt djupt när man byggde, vet inte riktigt varför. Hursomhelst gjorde man ett rum på cirka 5 kvadrat där nere som man tänkte ha som matkällare. Ingången var genom en lucka i golvet. Senare gjöt man igen hålet i golvet. I cirka 40-50 år har nu detta utrymme varit utan ingång och mig veterligen också utan ventilation. Finns det någon nackdel med att fortsätta ha det så? Påverkar det temperaturen i tv-rummet? Dåligt ur fuktsynpunkt?

Och nån som har nåt bra förslag på hur man skulle kunna utnyttja rummet? Vi vill inte ha en eventuell ingång via tv-rummet, utan det enda möjliga är i så fall att ha en utvändig trappa med separat ingång.
 
Jag hade nog gjort en vinkällare med en glaslucka upp + lite belysning :cool:
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Jo, det tänkte jag också på som en möjlighet. Men för det första är jag ingen vinsamlare och för det andra funkar det inte att ha en lucka i golvet eftersom tv-rummet då blir svårt att använda.

Ingen som ser några risker eller problem med att fortsätta ha det igenbommat? Vi har reagerat på att just det här hörnet av nedervåningen är det kallaste, kan det bero på det gömda rummet?
 
Det kan säkert ha inverkan på tempen.

Men oavsett så är det väl bra att ha koll på utrymmet.

Kan en sådan här gammal klassisk källarnedgång vara ett alternativ. ?

2014-08-08 10.44.14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vem vet vad som kan finnas där nere, gamla skelett och grejer! Öppna!
 
  • Gilla
CandyManX och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle också bli supernyfiken, fram med kofoten!!!
 
Känns lite Fritzl...
 
Jo, visst är det lite spännande. Tänker dock inte bila upp betongplattan för att stilla min nyfikenhet. Men när vi dränerar om nåt år kommer vi nog att ta upp nåt gammalt ventilhål och kika in.
 
BORRA! Jag hade klarat mig Max 2 dagar sedan hade det blivit ett litet hål :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.