så varmt att jag öppnade fönstret även fast det var -1 ute, var tvungen att kyla ned kaminen.

Jag hade eldat hela dagen i sakta gemak, ingen våldseldning alltså.
Vid 21.30 ungefär, mitt i andra delen av The Triangle och ett glas JP, fyllde
hustrun på med lite mer spillvirke från snickarboa, alltså nya stumpar av furu/gran.

Lite senare så hörde jag att kaminen sög lite mer luft än vanligt genom spjället, det bullrade mer än vanligt, jag vred på huvet och såg lågor spegla sig på väggarna i den mörka matsalen, som det alltid gör när man eldar.

Jag gick bort och kikade på kaminen, och det brann nåt så in i helvete!
Kaminen såg ut att vara halvfull med glödande trä.
Det var en strålningsvärme som jag aldrig tidigare känt, man brände sig nästan när man höll handen närmare än en halvmeter från glaset.
Men i kombination med gjutjärnets knäppande, så kändes det inte så skönt i alla fall.
Vi blev mest rädda, det kändes verkligen som att förbränningen var på topp, inte en
chans att det kom ut något oförbränt ur skorstenen under denna eldning :)

Skämt åsido, det kändes som att det övertände rejält, och det gick bara att vänta
ut veden så elden lugnade sig, med öppet fönster så kaminen svalnade lite.

Glaset i luckan rensade sig själv under denna flytande-lava fas, nästan helt rent.
Bekvämt iofs. men kanske inte rätt sätt att rengöra glaset på.

Självklart är det inte bra för murstocken att elda så här, det var ju inte meningen heller.
Men hur mycket tål kaminen, kan man elda sönder en modern gjutjärnskamin?
Vad skulle kunna hända, ramlar den isär eller nåt?
Kaminen har inga eldfasta stenar, endast vågiga plåtar på sidorna inuti eldstaden och en
plåt ovanför eldstaden täckandes ca 75% av ytan.

Nån som har erfarenhet?

Känns inge bra att elda idag.....
Men vad jag kan se så är allt ok.
 
Vi får sådna övertändningar när vi eldar virke också.. troligen för att brädorna/reglarna ligger så tätt, och är så torra, att det kvittar med luftflödet, hela
eldstaden tänds på ändå..

Rökgastempen brukar ligga på en 200-250 grader, men har hoppat upp till 450-500
vid ett par tillfällen.. det enda vi kan göra då är stänga all lufttillförsel och vänta tills det nästan slocknat.. sen får det pyrelda tills virket är borta.. så fort vi öppnar luckan
igen så tänds hela kalaset på igen..

Har lite funderingar på att sätta en rökgastermostat kopplad till en sirén som startar vid 300 grader..

/Daniel
 
Flytande lava inomhus, det måste bli en exportsuccé :)

Skämt å sido. Tror du kommer märka på kaminen om hållfastigheten försämrats i godset genom sprickor eller otätheter. Tror också att det är ganska stor marginal på dessa kaminer utifall "någon skulle elda för mycket".

Men det är vad jag tror, ingen expert.


Vänl,,,
Tobbe
 
Gjutjärn klarar rätt mycket .... det är skorstenen som kan ta stryck vid en så pass häftig värmeutväckling, tycker jag. Lägg i i mindre portioner ;)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.