Har en fördelare med 11st slingor. 10st är igång och nr 11 är ansluten men jag har inte öppnat ventilen till den och inte anslutit någon motortermostat.

Är det något jag ska tänka på när jag öppnar denna? Bara att öppna och sedan gå och lufta på lämpliga punkter i systemet en gång om dagen eller så?
 
Om den aldrig varit luftad så är det inte säkert att du får något flöde i den. Du bör spola igenom den.

Jag kan inte alla detaljer, men stäng övriga slingor, Stäng även anslutningarna till och från värmesystemet. Koppla in en slang till tappvatten, och en "avloppsslang" och spola igenom slingan, i typ 20 minuter, en halvtimme. Man ser en tydlig skillnad på vattnet som kommer ut mot slutet, utan luftbubblor.

Det där med att koppla in en slang kan ju vara lättare sagt än gjort. Det är möjligt att det finns andra metoder för avluftning.
 
hempularen skrev:
Om den aldrig varit luftad så är det inte säkert att du får något flöde i den. Du bör spola igenom den.

Jag kan inte alla detaljer, men stäng övriga slingor, Stäng även anslutningarna till och från värmesystemet. Koppla in en slang till tappvatten, och en "avloppsslang" och spola igenom slingan, i typ 20 minuter, en halvtimme. Man ser en tydlig skillnad på vattnet som kommer ut mot slutet, utan luftbubblor.

Det där med att koppla in en slang kan ju vara lättare sagt än gjort. Det är möjligt att det finns andra metoder för avluftning.
Tack. Ska kolla igenom proceduren hur man gör på Uponor.
Riktigt bra guide.
http://www.vvshandboken.se/golvvarm...llbehor/Installation/t_ProFyllauppSystem.html
 
Redigerat:
Tänk på att vara försiktig så att du aldrig stänger utloppet samtidigt som du har tappvatten inkopplat i påfyllningsänden, när du stängt av förbindelsen med övriga värmesystemet och därmed expansionskärlet så stiger trycker blixtsnabbt upp till fullt tappvattentryck. Även om slangen skall tåla det så är det inte säkert att alla delar av systemet tål det trycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.