Hej!
Det här med toaletter är ingen skitgrej alltså, jag är väldigt kinkig har jag märkt haha.. har kollat och jämfört i flera veckor och jag måste ju för fasiken köpa nu!

Så jag tänkte höra med er, vad ni har för erfarenheter av valda golvstående toalettstolar. Har ni något annat märke att tipsa om är det okej också..

Jag/vi har kikat framförallt på Ifö och Gustavsberg..

Båda dessa har en ny variant med "ingen spolkant", vilket eg inte känns så viktigt för oss att ha egentligen (även om det är smidigt att göra rent, men har man klarat sig innan klarar man sig ju nu utan sådan kant). Men vi har kikat på dem ändå :)

Det som är viktigt är att den är stabil. känns rejäl.. och inte snålspolar! Har eget avlopp och har haft en del problem innan och rörisen rekommenderar att vi inte använder snålspolningsknappen och det har fungerat bra.

Så jag har försökt kolla om Ifö Spira 6260 Rimfree (eller Ifö sign 6860) går att ställa in.. eller om den bara har sin standard på 2/4 spolning.. (utan att hitta svaret.. har ni ställt in?)

Gustavsberg Nautic 1500 Hygienic Flush går den att ställa upp till 6 l spolning om man vill (rätta mig gärna om jag har fel).

Ha rni något bra eller dåligt att säga om dem?
 
Kan tillägga att när vi renoverade badrummet sist.. köpte vi en Ifö sign tror jag.. de fick komma och laga den inom 2 veckor och efter 3 veckor så var det beläggning ner i bakkant mot kröken som inte gick att gnugga bort med kemikalier eller svamp.. eller annat de tipsade om (EFTER TRE-FYRA VECKOR???). När vi skulle sälja, planerade vi att köpa en ny istället.. för vi fick inte rent den (typ 1 år efter vi köpt den). Men då visade det sig att grannen hade haft samma problem och några dagars arbete och ättika.. så sken den igen!

Gustavsberg har vi nu.. har lagat den där pluppen i cisternen som sköter påfyllningen.. 2 ggr (men toan är 15 + år). Och vi har haft stopp x antal gånger, för den har inget direkt tryck i spolningen och då hjälper det inta att vårt avlopp har en jäkla 90 gradersböj i golvet 30 cm bakom toalettstolen..( som nu ska korrigeras vid rivningen)

Men överlag har den känts bättre.. trots att den är äldre.
 
Vi har just beställt en IDO Glow. Den har Rimfree (ingen spolkant) precis som Ifö Spria har. Den finns att få med enkelspolning 4 liter som det verkar. Blev rekommenderade IDO framför Ifö i butik pga dess design (inte lika tydlig "dammhylla" ner mot golvet på sidorna, där skruvhålen sitter om man har dessa). Hade gärna köpt en Ifö annars om inte hårdsitsen till Spira hade varit så vass och obekväm. Iför Sign har vi haft i 10 år och är jättenöjda med.
Gustavsberg har inte RImfree, så på den har du en kant att städa under på insidan av holken.
Så kanske du ska kolla på en IDO?
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jag har en av varje ifö modell som du skrev ut och kan säga att sign 6860 inte spolar jättehårt, haft stopp ett par ggr i den toan (varav ett är just nu :sweat:) och har en spira 6260 i badrummet där uppe och den spolar så in i norden! Så även om det kanske bara är 4L så känns det min själ som om man öppnar en kran i botten på ett vattentorn :crysmile:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Du får en skit video också!
 
  • Gilla
Simsu och 2 till
  • Laddar…
H Hemmakreatören skrev:
Vi har just beställt en IDO Glow. Den har Rimfree (ingen spolkant) precis som Ifö Spria har. Den finns att få med enkelspolning 4 liter som det verkar. Blev rekommenderade IDO framför Ifö i butik pga dess design (inte lika tydlig "dammhylla" ner mot golvet på sidorna, där skruvhålen sitter om man har dessa). Hade gärna köpt en Ifö annars om inte hårdsitsen till Spira hade varit så vass och obekväm. Iför Sign har vi haft i 10 år och är jättenöjda med.
Gustavsberg har inte RImfree, så på den har du en kant att städa under på insidan av holken.
Så kanske du ska kolla på en IDO?

Den här: Gustavsberg Nautic 1500 Hygienic Flush
https://youtu.be/p8ay_N_cGHI


Har bara själva sittkanten, men inget "dolt" i övrigt, så man behöver bara dra borsten längs kanten.

Lärde mig att ido och ifö hade samma ägare, blev väldigt fundersam när jag såg att ido skrivit exakt samma på sina toaletter som ifö på sina (i beskrivningen, på deras egna hemsidor). Så jag insåg då.. (trög jag vet hehe) att de var samma :)

Tyckte det var konstigt att bägge fick kalla sig rimfree :)
 
J Jarlsgård skrev:
Du får en skit video också! [video]
Skitbra.. så att säga ;)

Någon av dem som haft nått annat problem? som "rinnmärke" i bakkanten? sådant där som man får när det stått och tjuvrunnit en lång tid? eller neråt kröken? (som sagt, vi hade jätteproblem med det efter bara några veckor när vi köpte ny till vårt gamla hus.. och det var en ifö sign).
 
  • Gilla
Gossi58
  • Laddar…
Nope, inga bekymmer! Enda är la att spiran spolar så hårt att det skvätter upp på undersidan toaringen lite så man får rengöra där lite oftare! Men det kan det vara värt tkr jag :rofl:
 
  • Gilla
Ambiel och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Nope, inga bekymmer! Enda är la att spiran spolar så hårt att det skvätter upp på undersidan toaringen lite så man får rengöra där lite oftare! Men det kan det vara värt tkr jag :rofl:
Ja det är väl antalgien "baksidan" av att ha "kantlös" spolning antar jag.. :)
Tack för inputen!

Vet du förresten om din spira går att ställa in? (även om man nu inte behöver..)
 
Det är fullt möjligt att ändra spolmängden till 6L

Handhållen sida ur en bruksanvisning som detaljerar justering av spolvolym för en toalettstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi har en Ifö Spira 6260, sedan december förra året, inga problem med avlagringar etc, inga problem med att den spolar över kanten, inga problem med att det skulle bli stopp i kröken.

Vi är så nöjda med den så att vi har köpt en till det nya badrummet som ska byggas (där en toa tidigare har varit som jag rivit ut i somras).
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Köpte en Gustavsberg Nautic 5500 (med mjuksits) till källarbadrummet i helgen som var. Bra pris just nu och den hade goda omdömen generellt.

Låter som Spira kan vara ett bra val till badrummet här i huset :)

Undrar om jag kan åka och kika på en hos vår röris (deras butik snarare) så kan man kolla in den IRL (bauhaus säljer ju inte ifö, så jag kunde inte kolla där i helgen, när vi shoppade andra toaletten).
 
Du bor i Skåne, så du har troligen lika långt till hornbach som till bauhaus och de säljer spira (y) köpte själv min på hornbach på prisgaranti :D
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Du bor i Skåne, så du har troligen lika långt till hornbach som till bauhaus och de säljer spira (y) köpte själv min på hornbach på prisgaranti :D
Nuförtiden ligger de ju bredvid varandra hehe (y) var på b-hus i helgen (första gången i nya butiken) och hornbach veckan innan :cool:

Vi var där och kollade kakel/klinker framförallt (bättre utbud än flera andra butiker..). Men passade på att kika lite på toaletterna också.. tyvärr satt de intressanta uppe i luften (vem fan kom på den idén?) så jag kunde inte se ner i toan direkt om jag inte klättrade..

Kikade på de som stod på golvet, men det var inte just dem jag var intresserad av ju! Och de som stod nere i övrigt..var jäkligt bra inpackade för transport... inte för titt hehe
 
Har nu i trötthet på stopp i vår wc läst på om sign 6260 och den går att ändra till 5/8L spolning (om man fortfarande vill ha "snålspolning"):D

Så i helgen blir det till att ändra om vår stol så fort jag löst stoppet för 8de gången på 4 år... :sweat:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.