Upptäckte precis en liten vattenpöl i vårt ena badrum, under toastolen. Det är en Ifö sign väggmonterad stol.

Läckvattnet verkar ha runnit ut i skarven mellan stol och vägg, under stolen.

Vi har spolmekanismen och tanken inbyggda i väggen med dörrar på andra sidan väggen i ett förråd. Så jag har kunnat konstatera att det inte finns något vatten därinne.

Läckan måste vara antingen i skarven mellan stol och avloppsmuffen, eller i skarven mellan spolröret och stolen.

Jag installerade stolen 2009 och det har inte läckt innan.


Någon som har varit med om detta?

Nu har jag torkat torrt, och så skall vi låta bli att använda den någon dag. Intressant att se om det bara läcker vid spolning, eller om det läcker från avloppet hela tiden.
 
Har också en Ifö Sign och jag har tänkt lägga upp ett inlägg om hur missnöjd jag är med den men inte orkat.

Läcker gör den dock ännu inte - men jag tycker att den sviktar lite. Dessutom tycker jag att skålen är för grund - och en massa annat...
 
Hade samma problem, visade sig vara spolröret som läckte. Skarvröret mellan toastolen och 90 gradersröret har en O-ring som inte sluter tätt om stolen är lite off-center. Man kan ju småjustera stolen så den sitter rakt. Min lösning var att sätta O-ringen ett steg bakåt på röret. Du förstår när du tittar på hur skarvröret ser ut.
 
Krilleman
Det brukar vara, som TS själv skriver, spolrör/avlopp som läcker...

Själv har jag en likadan, men jag köpte Sign Art.
 
Vi är på gång att renovera badrummet och har tänkt köpa Ifö Sign Art WC-stol vägghängd 6775.
Varför är ni inte nöjda?
Formen på skålen och bra rekommendationer från butikerna har vi lyssnat på.
Alternativ?
De rekommenderar även Geberit Duofix spolplatta, just för driftsäkerheten.
 
fn76 skrev:
Hade samma problem, visade sig vara spolröret som läckte. Skarvröret mellan toastolen och 90 gradersröret har en O-ring som inte sluter tätt om stolen är lite off-center. Man kan ju småjustera stolen så den sitter rakt. Min lösning var att sätta O-ringen ett steg bakåt på röret. Du förstår när du tittar på hur skarvröret ser ut.
Men borde inte dte ha visat sig tidigare? Jag kom på att jag skrev fel, stolen installerades 2008.

Nu går jag och hoppas på att det var falskt alarm. Det KAN vara så att vattnet på golvet kom från toaborsten, dottern trodde att hon kanske hade slabbat lite med vatten från borsten. I så fall har vatten från borsten runnit ned efter sidan på stolen och "hittat" en lämplig punkt att droppa ned på golvet ungefär där det skulle kommit vid en läcka också.

Stolen har inte läckt i natt, och jag provspolade precis, det läckte inte då, men jag skall kolla om en stund igen, inte säkert att vattnet hittar ned på golvet direkt.

Krilleman:är det vanligt att det blir läckor så här efter några år? Jag hade inte varit förvånad om något gått fel vid monteringen så att den läckt direkt, eller om 30 år när packningarna kanske börjar bli gamla.
 
Jag är lite småmissnöjd med den här stolen.

1. något är fel med påfyllningsventilen, den tjuter. Men bara ibland, när den gör det så tjuter den vid typ var 3e spolning och håller på så i en eller två veckor, sedan kan den vara tyst i ett år eller mer. Finns en tråd här om det fenomenet, tydligen skall man byta ventilen, har inte haft tid att kolla var man får tag på en sådan. Obs det felet har inget med spolplattan att göra.

2. Spolplattan hakar upp sig. Det händer ibland, framförallt om man gör en andra spolning innan tanken är återfylld, att plattan hänger upp sig så att det fortsätter att spola. Jag har en teori om att jag gjorde fel vid installationen, man skall kapa en "arm" som går in till spolmekanismen drån plattan, min teori är att jag borde kapat den en sektion kortare, den kanske spänner lite nu. Har inte haft tid att undersöka.

3. Något med utformningen av skålen, eller om det är ytfinishen, eller spolningen gör att jag tycker man får använda toaborsten väl ofta efter vissa besök på toan. Detta är givetvis lite svårt att kvantifiera, och jag kan ha fel om att den skulle vara sämre än andra på att spola rent.

Punkterna 1 o 2 gäller bara en av våra Ifö sign (den som nu kanske läcker).
 
  • Gilla
palatset
  • Laddar…
Krilleman
Tjutet har varit på tapen förut, och sist jag hörde något om det från IFÖ ska dom ha byggt bort det nu. Ring kundservice och fråga om du inte kan få en ny inloppsventil hemskickad! IFÖ har alltid varit bra på kundservice, jag har fått grymt bra hjälp på div jobb, både "privata" och på vanlig arbetstid!

Beträffande läckaget så brukar det mycket riktigt uppkomma vid installation, jag har aldrig varit med om det efter fyra år. Men i bästa fall är det ju WC-borsten som är boven i ditt drama!

Följdfrågan då blir ju när denna porslinsgud började saluföras?
 
Redigerat:
Ha ha, jag har samma som Hemmapularen, och min är också från 2008. Har haft samma problem utom tjutet.

Får för mig att den läcker ibland, men det är så sällsynt (varannan månad??) och har fått för mig att det kan vara kondens på porslinet???

Knäppt, jag är heller inte riktigt nöjd med denna, utan att kunna sätta fingret på exakt vad det är...

Har även vanlig stol IFÖ sign, denna är riktigt bra.
 
hempularen skrev:
...

3. Något med utformningen av skålen, eller om det är ytfinishen, eller spolningen gör att jag tycker man får använda toaborsten väl ofta efter vissa besök på toan. Detta är givetvis lite svårt att kvantifiera, och jag kan ha fel om att den skulle vara sämre än andra på att spola rent.

...
Precis! Ärligt talat så skiter man muggen full med en riktig skogshuggarladdning. Jag tycker hela stolen känns för grund så att säga. Sen det där mjukstängande locket (det är en Art jag har) - det är ju fånigt trögt - och finishen på det dyra locket är ju som bakelit. Dessutom är den oskön att sitta på - en vanlig sittring av plast fjädrar ju änna lite men inte Art-ringen - den är ju som bakelit.

Nä, jag köper aldrig mer en IFÖ Sign.

Några bra alternativ vet jag inte.
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Tyvärr så var det inte falsklarm, den verkar inte läcka vid varje spolning, men ofta. Skumt.

Jag har för mig att spolröret såg inte riktigt likadant ut när jag installerade den andra stolen ungefär ett år efter den första. Undrar om det varit något konstruktionsfel på den också, precis som med ventilen. OM det är den inre tätningen som läcker, alltså O ringen så är ju den synlig bakifrån, jag kan ju som sagt komma åt alltihop från städskrubben på andra sidan väggen. röret är om jag minns rätt transparant, så om det läcker där borde man kunna se det genom det yttre röret. Tittade igår, men då var jag bara intresserad att se om det läckte något därinne också. Skall prova med en stark halogenstrålkastare, finns det vattendroppar i mellanrummet mellan rören så borde det synas.
 
En liten feedback. Det tog ett tag innan jag hade tid att ta tag i problemet, men nu är det gjort.

Jag ringde till IFÖ, teknisk support och beskrev problemet. De skickade dels en ny påfyllningsventil som förhoppningsvis löser problemet med tjutandet. Och ett nytt spolrör. Damen började urskuldra att det var svårt att skicka ut någon montör, men jag var väldigt nöjd med att få reservdelarna snabbt och gratis. Men som sagt hade jag tjatat hade de kanske tom. skickat ut en rörpulare fixat det åt mig.

Det gick lättare än jag väntat mig att få bort silikonfogen. Började med att lossa fästmuttrarna lite. Sedan stack jag in en brytbladskniv i springan och skar runt. Jag körde med en rakbldsskrapa (samma typ som till spishällar) och fick bort nästan alla silikonrester från kaklet. Efter att ha torkat av med T-röd fanns det inga rester kvar alls.

Skillnaden på det nya spolröret var att det inte längre sitter en O-ring. Istället är det en "flänspackning", liknande den som brukar sitta i muffarna på avloppsrör, fast denna sitter utvändigt på rörändan som skall stickas in i väggen.

Om man tittade litet på O-ringen som satt på det gamla röret så ser man att det troligen var en provisorisk lösning från Ifö, kanske inte packningen var färdig i tid när systemet lanserades. O-ringen satt i ett spår med rektangulärt tvärsnitt, den kunde glappa ca 3mm i rörets längdriktning. O-ringar brukar ju sitta i rundade spår och med betydligt bättre passform. Den nya "flänspackningen" (vet inte vad den egentligen kallas) är gjord så att den passar perfekt i spåret även på det gamla röret.

Att byta inloppsventilen var ganska pilligt, man skulle ha behövt ha 3 händer i arbete genom den lilla luckan för spolknappen.
 
Jag har problemet att det inte går att trycka på knappen för stora spolningen. Det kommer aldrig ut någon vatten... Någon idé vad jag ska titta på ?
 
Sitter den fast, eller händer det bara inget?

Är det en väggmonetrad toa, eller en vanlig golvmodell?
 
Väggmonterad. Jag kan trycka i knappen något men inte helt. Ska kolla under helgen iaf, wc fresh verkar heller inte funka som det ska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.