Köpte mig en IFÖ vägghängd toa med inbyggnadsfixtur. Tänkte sätta den i en trävägg mellan reglar. Provhängde och provsatt och noterade att de 2 tvärstagen som porslinet vilar mot och som bultarna till porslinet sitter i sviktar en hel del. Sviktar iaf så mycket att jag har svårt att tro att kakel kommer att sitta kvar. Är det någon som har märkt av samma sak? nu lutar det åt att jag förstärker med ett par plattjärn..
 
Är detta det "gamla" IFÖ Premont eller det nya IFÖ Sign systemet?
 
Jag har aldrig varit med om att det skulle vara någon svikt i L-profilerna i premontfixturen. Bultarna som fäster in fixturen i väggen bakom sitter ju alldeles direkt bredvid hålen för gängstängerna som stolen fästs i, så jag begriper inte hur det skulle kunna svikta där. Men det kanske är en annan typ av fixtur än den jag har satt.
 
Det är Blå Premont. Sign hade jag inte sett att det fanns. Den ser stadigare ut för infästning som jag hade tänkt mig. Problemet är ju att det inte finns någon stadig vägg bakom fixturen att fästa de där bultarna i. Tanken var att nypa fast fixturen mellan ett par stadiga reglar. Inte fästa fixturen i något bakom den.
 
Det kan du nog glömma, rent ut sagt. Ska den hålla så måste den sitta med bultarna bakåt.
 
Men har man stadiga reglar går det ju bra att fästa muggen i dessa. Har monterat min på 2"x4" och de sitter bra tycker jag.
 
Knepig konstruktion, om man inte har en betongvägg bakom muggen.
Nu har vardera tvärstag som porslinet sitter mot, förstärkts med plattjärn 40x8mm.
Stabilt! Som Dr Alban skulle ha sagt.:D
 
Man behöver inte alls ha en betongvägg bakom, jag har fäst sådana här fixturer mot allt ifrån tretumsreglar till 70 mm siporexplank. Det funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.