Hej. En undran... Jag har precis fått hem en heltäckande diskbänk (IFÖ Contura) som jag tänkte lägga på IKEA's diskbänksstomme. Innanför ytterramen på diskbänken ligger en tunn träram med ett spår i som passar till kanten på diskbänken (1). Jag antar man ska skruva/limma fast träramen mot stommen. Träramen är dock "lös" i diskbänken (2). Det enda sättet att få diskbänken att ligga still är att lägga den på stommen (3) vilket inte går eftersom diskbänken sticker ut utanför stommen. Är det konstruktionsfel på bänken tro? Är diskbänk och IKEA inte en bra kombination eller är jag helt ute och cyklar?? :confused:
 
  • IFÖ diskbänk LH20C.jpg
Jag skulle gissa att det ska se ut som i bild 2. Om diskbänken skramlar i det läget kanske det är så att IFÖ har missat att limma sin trästomme i plåten eller att de har varit snåla och tagit för tunna reglar. Det ideala hade ju varit om regeln hade varit lite tjockare och fyllt hela kanten.
Du borde ju kunna såga till något (masonit?) och stoppa emellan ovanpå diskbänksreglarna så att utrymmet blir fullt.

I mitt förra kök hade jag IFÖ, och IKEA-stommar men minns inget om detta problem.
Däremot minns jag att IFÖ-diskbänken var just lite allmänt klen och skramlig så nu har vi köpt Franke istället. Den känns stadigare.
 
Ibland får man lära sig den hårda vägen... Diskbänken kom till slut på plats... IFÖ svarade snabbt och vänligt och föreslog byte av bänk... men... när bänkskivan från IKEA skulle dit... diskbänken är 59 cm bred och 32 mm hög... IKEA bänkarna är 62 cm breda och 38-40 mm höga... Såga bänkarna och höja diskbänken? Ingen ide eftersom halva övre kanten på luckorna ändå skulle sticka ut framför bänken... = ny bänk och diskho från IKEA ! Diskbänk och IKEA = ingen bra kombination... :(
 
JAX skrev:
Diskbänk och IKEA = ingen bra kombination... :(
Nu tycker jag att du generaliserar lite för mycket. IKEAs stommar har inga egna säregna mått, de kör standard.
Att din diskbänk endast är 59 cm djup tycker jag låter lite lite. Den borde varit 60 cm.

En heltäckande diskbänk på IKEA-stomme är fullt normalt och fungerar bra. Sedan får du se upp med mått för bänkskivor, de varierar en del.
 
En 4 cm tjock diskbänk passar bra med IKEAS bänkskivor.
Ifö levererar diskbänkar som är upp till 8 cm tjocka (!) om man vill ha det.

Vill du ha en bänkskiva som passar med tjockleken på den ifö-diskbänk som du redan har, så säljer de flesta byggmarknader bänkskivor som är 3 cm tjocka
 
Och jag rekommenderar dig att inte ta en diskho från IKEA. Det är iofs inte ett lika stort "No no" som IKEAs blandare, men många här på forumet är missnöjda med diskhoarnas kvalitet, de är för tunna i plåten. Det är bara att använda sökfunktionen så hittar du dessa omdömen.
 
Hejduk..tig skrev:
Och jag rekommenderar dig att inte ta en diskho från IKEA. Det är iofs inte ett lika stort "No no" som IKEAs blandare, men många här på forumet är missnöjda med diskhoarnas kvalitet, de är för tunna i plåten. Det är bara att använda sökfunktionen så hittar du dessa omdömen.
Fast de senaste inläggen jag har kollat på säger att IKEA fixat till dessa problem ?
 
T
Ikea har ju slutat med att sälja hela diskbänkar då dom har gått över till bänkskivor som ligger på 62 cm istället för 60 cm som dom hade förr.

Nuförtiden är det bara infällda eller undermonterade diskhoar som Ikea saluför.

Själv hade jag turen att köpa diskbänk i svart silgranit från Ikea precis innan dom slutade sälja diskbänkar.

65193_PE176073_S4.jpg
 
Men, nu kommer ikeas hela diskbänkar tillbaka i 120x62 i rostfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.