Hej gott folk!

Önskar lite tips och idéer av någon kunnig och finurlig person med lite trädgårdsplanering! Vi har en tråkig fläck uppe i ena hörnet på våran tomt vi inte vet vad vi ska göra med den. Även om ni har några andra idéer runt våran altan tex. Jag bifogar några bilder så får ni gärna om ni vill bomba oss med tips! :)

Trädgård med grön gräsmatta, trädäck med möbler, hus och buskage i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård vid skymning med gräsmatta, studsmatta till vänster och häck i bakgrunden, vid hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av trädgård vid skymningen med gräsmatta, en gungställning och häck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Satellitbild av ett bostadshus med tom trädgårdsfläck och angränsande altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Mikael
 
M MikaelSvensson skrev:
Hej gott folk!

Önskar lite tips och idéer av någon kunnig och finurlig person med lite trädgårdsplanering! Vi har en tråkig fläck uppe i ena hörnet på våran tomt vi inte vet vad vi ska göra med den. Även om ni har några andra idéer runt våran altan tex. Jag bifogar några bilder så får ni gärna om ni vill bomba oss med tips! :)

[bild] [bild] [bild] [bild]

/Mikael
Jag skulle dela upp trädgården längst upp med ett medelstort träd och lite häckbuskar, exempelvis ett körsbärsträd eller blodlönn om man inte vill ha frukten och några brudspireabuskar i häckplantering. Där bakom får man en lugn ostörd stund, kanske i en hängmatta eller solstol.

Sen skulle jag sätta ett äppelträd eller två ner mot vägen tillsammans med lösa buskar för att avgränsa trädgården något mot vägen. Paradisbuske är väldigt lättskött, den ska nämligen aldrig klippas :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
Jag skulle dela upp trädgården längst upp med ett medelstort träd och lite häckbuskar, exempelvis ett körsbärsträd eller blodlönn om man inte vill ha frukten och några brudspireabuskar i häckplantering. Där bakom får man en lugn ostörd stund, kanske i en hängmatta eller solstol.

Sen skulle jag sätta ett äppelträd eller två ner mot vägen tillsammans med lösa buskar för att avgränsa trädgården något mot vägen. Paradisbuske är väldigt lättskött, den ska nämligen aldrig klippas :)
Mörkgrönt markerar träd, ljusgrönt buskar
 
  • Satellitbild på en tomt där mörkgröna former visar träd och ljusgröna formar buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Korta häckar inne i trädgården för att skapa olika rum är alltid trevligt. Så jag gillar förslaget ovan. Träd tycker jag kan stå fritt i gräsmattan men buskar blir fint om man binder ihop ett gäng med en fin underplantering av andra marktäckande växter och några lökväxter för lite vårglädje.

En grusad yta med några pallkragar för odling av ätbart i anslutning till altanen?

Och såklart att ni måste ha något som klättrar på altanräcket!
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
M MikaelSvensson skrev:
Hej gott folk!

Önskar lite tips och idéer av någon kunnig och finurlig person med lite trädgårdsplanering! Vi har en tråkig fläck uppe i ena hörnet på våran tomt vi inte vet vad vi ska göra med den. Även om ni har några andra idéer runt våran altan tex. Jag bifogar några bilder så får ni gärna om ni vill bomba oss med tips! :)

[bild] [bild] [bild] [bild]

/Mikael
Har själv numer stort trädäck, men för att skapa rumskänsla är ju pergola ett bra alternativ... bygglovsfritt... sen kan man rama in med blomlåda med spaljéer... bilden på pergola i gamla huset... andra på de nya blomlådorna med spaljé.
 
  • Trädäck med nya träblomlådor och integrerade spaljéer för trädgårdsavskärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett stort trädäck med nya blomlådor och spaljéer i ett trädgårdslandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd träblomlåda med integrerad spaljé på ett trädäck, tomma planteringskärl i lådan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett trädäck med en svart pergola, bord med blå duk, stolar och vedförvaring under ett öppet skjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyfter denna tråden igen då det börjar bli dags att göra något åt trädgården.

Hjälp oss bara ös på med förslag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.