Hej alla!
Vi har två olika mailadresser och till det har jag gjort två olika identiteter i Outlook Express. Trots detta hamnar alla våra inkomna mail i samma inkorg.
Kan man, och i så fall hur, separera de inkomna mailen?

Med förhoppning om att vi har en datanörd eller två här. ;)
 
Datanörd? Jag? Nja :rolleyes:

Är bägge mailadresserna styrda till samma pop/imap-konto på mailservern? Multipop? Dvs samma mailkonto och lösen för bägge? Isåfall hämtas ju all post vid ett och samma anslutning och hamnar därmed i samma postlåda. Det borde gå att styra om sånt genom att definera någon regel i Expressen som triggar på mottagaradress isåfall.

Om det är två helt skilda konton på mailservern så låter det konstigt att de hamnar i samma inkorg.
 
Kör du POP så hamnar alla mail i dina outlook express standard kataloger. Oavsett om det är separata eller multipop.
ör du däremot IMAP så hamnar de i separata root kataloger.

Som it-snubben skriver så kan använda dig av regler för att filtrera pop mail till valfri mapp. Både utgående och inkommande.
 
Tack för svaren.

Visst är det POP jag kör. Kan man ändra?

Jag har försökt att göra regler, men när jag är inne på en ena identiteten kommer jag inte åt mapparna på den andra för att styra dess mail dit. Rörigt, jo tack!
 
Är du säker på att du har olika identiteter, som du väljer mellan under File-Switch Identity, och inte bara olika konton? När du väljer en identitet ska Outlook Express starta om och du får fram nya mappar som bara gäller för den identiteten. (detta gäller OE 6.0, den senaste versionen).
 
Jo, jag går in och väljer Arkiv-Växla identiteter

När jag läser på nätet börjar jag tro att jag har två identiteter, två mailadresser men bara ett e-postkonto. Kan det vara så? Båda adresserna är från Telia.
 
Förresten, har för mig att det var någon bugg i identietshanteringen i OE. Jag tror du måste skapa en dummy-identitet som OE alltid startar med (kryssa i "Use this identity when starting OE"). Denna identitet ska inte vara associerad med något mejlkonto. Sedan skapar du två nya identiteter som du kopplar mejlkontona till. Varje gång du startar OE måste du börja med att välja den identitet vars mejl du vill kolla.
 
Jag har helt slutat använda Outlook.
Kör istället Mozillas "Thunderbird", som ser rätt lik ut Outlook (så man känner igen sig) men mycket enkelt kan hantera flera mailuppsättningar i samma program. Ligger som olika grupper/rubriker ute till vänster med sina egna unika mappar (Inkorg, Skickat, raderade o.s.v.) - alla synliga samtidigt om man vill för enkel överblick.

Har tre olika mailkonton till olika servrar i samma program, otroligt överskådligt och enkelt. Varför skall det behöva vara krångligt ?
http://www.mozilla.se/thunderbird.shtml
 
Jag får tacka för rådet om Thunderbird.
Jag bytte och nå får jag mina mail i min mapp och tjejen sina mail i sin mapp.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.