ullet
Hej den här ventilen sitter under varmvattenberedaren i mina svärföräldrars stuga, den har "alltid" droppat enligt utsago.

Jag tänkt hjälpa dom att byta den men då stugan ligger på en ö skulle det vara skönt om jag fick med mig rätt ventil med en gång. Är det nån som kan hjälpa mig att identifiera den?



Det står LK 512 på nedre delen.

Tacksam för hjälp.

(jag hoppas att bilden hängde med, inte helt lätt att se i mobilappen)
 
ullet
ullet skrev:
Hej den här ventilen sitter under varmvattenberedaren i mina svärföräldrars stuga, den har "alltid" droppat enligt utsago.

Jag tänkt hjälpa dom att byta den men då stugan ligger på en ö skulle det vara skönt om jag fick med mig rätt ventil med en gång. Är det nån som kan hjälpa mig att identifiera den?



Det står LK 512 på nedre delen.

Tacksam för hjälp.

(jag hoppas att bilden hängde med, inte helt lätt att se i mobilappen)
Bilden hängde inte med, här kommer ett nytt försök, denna gång från datorn:
DSC_0087.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • DSC_0087.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ullet skrev:
Hej den här ventilen sitter under varmvattenberedaren i mina svärföräldrars stuga, den har "alltid" droppat enligt utsago...
Byt den inte!

Det är säkerhetsventilen som läcker ut lite vatten vid behov, för att beredaren inte skall sprängas.
Kallvattnet som fylls på expanderar det när det värms upp, och lite måste släppas ut.

Men ställ en vanlig 10-literhink på golvet i stället för den där youghurtburken ni har hängt upp :)
Det räcker nog att tömma den en gång i månaden.

Så har vi det i stugan på västkusten :)
 
KnockOnWood skrev:
Byt den inte!

Det är säkerhetsventilen som läcker ut lite vatten vid behov, för att beredaren inte skall sprängas.
Vad jag kan uttyda av bilden så droppar det vid spindelgenomföringen till ratten (med tanke på "hinken" som hänger under ventilen), där ska det inte läcka, skvallerröret går genom väggen
 
Röret ut till höger är kraftigt ärgat, och det tyder väl på läckage i kopplingen?

Men hur det är kopplat förstår jag inte.
De där ventilerna (back-, blandning- och säkerhetsventil) sitter väl normalt direkt under/på beredaren.

På Rinkabys bild sitter ratten nedåt, är det fel alltså?
2988_1.jpg
http://www.rinkabyror.se/artikel/ventilror-15/
 
KnockOnWood skrev:
På Rinkabys bild sitter ratten nedåt, är det fel alltså?
[bild]
[länk]
Bilden visar ju "bara" produkten. Hur "ratten" sedan hamnar beror ju på hur den monteras.
Om det sedan är tillåtet eller ej att ha "ratten" nedåt skall framgå av handlingarna som följer med ventilen.
 
ullet
Demmpa skrev:
Vad jag kan uttyda av bilden så droppar det vid spindelgenomföringen till ratten (med tanke på "hinken" som hänger under ventilen), där ska det inte läcka, skvallerröret går genom väggen
Stämmer bra det läcker från ratten.Det är egen brunn ( dock i förening med ett par grannar). Jag får kolla trycket och försöka hitta en ventil som man får montera på detta vis.

Det ryms ingen hink under, står en separettoalett där, inte så roligt att sitta där när hinken blir full...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.