Hejsan forumet!

Jag och min flickvän har precis flyttat in i en ny lägenhet med ett äldre golv. Byggnaden är från 1930-talet och golvet har en del spikhål och andra mindre defekter. Vi vill gärna spackla igen hålen med träspackel/kemiskt trä, men skulle behöva veta vilket träslag som golvet är av, så att träspacklet ser naturligt ut i golvet, framför allt efter slipning av golvet.

Vi skulle gärna vela ha hjälp med att identifiera träslaget er kunniga på forumet!

Det kan t o m vara så att det är olika träslag i olika rum, därav kommer ett par bilder från varje rum här nedan.

Arbetsrum:
Vertikala träplankor, ljusgrå, med några knutar och sprickor, möjligtvis ett golv eller vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv eller däck utomhus, blekt trä, synliga skruvar, textur, mönster, horisontella linjer, naturlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv eller däck, ljusa brädor, skuggor, vertikala linjer, spikar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök:
Träplankor på ett golv eller däck, slitet och väderbitet, med tydliga mönster och spår av fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplankor med tydliga ådringar och spikar bildar en sliten träyta eller golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hall:
Trägolv med synliga ådror och knutar, naturlig färgvariation, några märken och repor, liggande plank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med synliga plankor och ådring. Något slitet och opolerat med mörka märken och spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vardagsrum:
Vitlaserade trägolvbrädor med synliga spikar och trämönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv utomhus med åldringstecken och smuts, sannolikt en altan eller veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sovrum:
Trägolv med ljusa, långa plankor och synliga knutar. Litet brunt objekt i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lodräta träplankor med kvistar och synliga spikar utgör en vägg eller ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Om ni utöver identifiering också har annan information som kan vara bra för oss att veta när vi ska applicera träspackel på golvet så tas det gärna emot! Vi är förstagångsköpare och har ingen tidigare erfarenhet av renoveringar. :D
 
  • Trägolv med synliga plankor och kvistar, naturliga toner, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är nog ett vanligt furugolv och det golvet kommer att röra sig mellan vinter ( torkar ) och sommar ( sväller ) NI ska inte göra något nu i hastigheten som är vanligt med nyinflytt. Rekommenderar till att avvakta 1 år och se vad som händer med golvet, det är mycket jobb och inget kul att ev göra om något.
 
  • Gilla
rangardt och 1 till
  • Laddar…
Grattis till fina golv! Ser ut att vara furu. Angående det här med spackel/kemiskt trä skulle jag fundera på om det är det bästa alternativet? Allt spackel har en begränsad livslängd och rent subjektivt kanske inte heller det finaste.. Det går fint att köpa färdig plugg i lagom diameter och borra ut defekter med kvistborr.
 
Jag skulle gissa på gran.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle gissa på gran.
Jag håller med. Det är gran.
 
  • Gilla
Filbert
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.