Hej,

Någon som har en känsla för vad detta är för träslag?

Spontant tänker jag Ek, men kanske teak ?

Det är en dörr från 1945.
 
  • Träpanel med vertikala plankor, något sliten, med en del glans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet trä under flagnande vit färg på yta, troligen en vägg eller dörr. Nedslitet yttre, textur synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel med brun färg halvvägs målad över tidigare ljust skikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För mig ser det ut som ek och givet hur rent du sliprar borde det i princip lukta ek med
 
M myrstack skrev:
För mig ser det ut som ek och givet hur rent du sliprar borde det i princip lukta ek med
Jag tyckte inte det luktade så mycket faktiskt. Körde med 80 papper och det blev ungefär så här, då har jag ändå kört med speed heater och skrapa säkert 4-5 varv för att få bort lack.
 
Inte tvärsnitt men här ser man längsgående fibrerna. Tycker det ser ut som ek ?
 
  • Slitet trä och färg på en dörr- eller fönsterkarm. Behov av underhåll eller renovering synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Teak är nog rätt osannolikt med tanke på att det var i krigstider och då importerade man knappast tropiska trädslag.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Fönsterkarm med skadad vit färg och trä som visar tecken på slitage eller vattenexponering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med Lack kvar

Träyttersida, lackad, med synliga ådringar bredvid vitmålad karm, detaljnära perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bortskrapad lack

Träpanel med vertikala linjer och synlig träådring. Naturlig, varierande, ljusbrun ton. Strukturerad, dekorativ yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slipad med 80 papper (ej mellan)

Vitt trähus, brun slitna träytterdörr, fönster, skopor, vattenslang, ojämn färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörren i sin helhet.


Jag tycker det känns som ek, någon som säger emot ?
Vad är bästa metoden för att behandla ? Jag är väldigt inne på någon typ av olja.
 
S
Ek
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Ek
Har du kunskap om tidsenlig behandling ?
 
BirgitS
S
Dörren set ut att sitta skyddat. Det är bra.

Ser ut som om den är linoljefernissad under färgen.
Le tonkinois är en lack som påminner lite om linoljefernissa.

Annars kan du olja men då får du underhålla vartannat år. Tex Benar.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Dörren set ut att sitta skyddat. Det är bra.

Ser ut som om den är linoljefernissad under färgen.
Le tonkinois är en lack som påminner lite om linoljefernissa.

Annars kan du olja men då får du underhålla vartannat år. Tex Benar.
Jag har varit inne på linoljfernissa eller Le Tonkinois. Det som "skrämmer" mig lite är
1: De rekomenderar 6-7 behandlingar och min 24h mellan
2: Ibland står det att varje lager gör det mörkare vilket gör att det är svårt att förutspå hur mörkt det blir.

t.ex. gysinge. Övermålningsbar efter 2 dagar och 5-6 lager minst om träet är nytt (får man väl anta att mitt är när jag slipar ner till trärent).
Le tonkinois 4 lager med 24h mellan.

Undrar också hur länge det håller. är det 5 år? 10 år? går det att underhålla lacken eller måste "allt bort igen" nästa gång man vill göra det fint. En fördel med olja är ju att det är relativt lätt att göra fint igen.

T.om. Svensk byggnadsvård rekomenderar olja, vilket känns märkligt...
 
S
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag har varit inne på linoljfernissa eller Le Tonkinois. Det som "skrämmer" mig lite är
1: De rekomenderar 6-7 behandlingar och min 24h mellan
2: Ibland står det att varje lager gör det mörkare vilket gör att det är svårt att förutspå hur mörkt det blir.

t.ex. gysinge. Övermålningsbar efter 2 dagar och 5-6 lager minst om träet är nytt (får man väl anta att mitt är när jag slipar ner till trärent).
Le tonkinois 4 lager med 24h mellan.

Undrar också hur länge det håller. är det 5 år? 10 år? går det att underhålla lacken eller måste "allt bort igen" nästa gång man vill göra det fint. En fördel med olja är ju att det är relativt lätt att göra fint igen.

T.om. Svensk byggnadsvård rekomenderar olja, vilket känns märkligt...
Anledningen till varför de moderna färgerna slog igenom efter andra världskriget var ju torktiderna. 😉

Lack slipar man och stryker nytt ovanpå. Måste man renskrapa har man försummat underhållet.

Olja är lättare att underhålla som som du skriver men kräver tätare underhållsintervall. Nu är det nog inget problem i ditt fall med det stora taket över dörren.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Anledningen till varför de moderna färgerna slog igenom efter andra världskriget var ju torktiderna. 😉

Lack slipar man och stryker nytt ovanpå. Måste man renskrapa har man försummat underhållet.

Olja är lättare att underhålla som som du skriver men kräver tätare underhållsintervall. Nu är det nog inget problem i ditt fall med det stora taket över dörren.
Hur underhåller man linoljefernissan? Känns som gubbarna med båtar håller på och tar bort/lägger på nytt jämnt 😂
 
S
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hur underhåller man linoljefernissan? Känns som gubbarna med båtar håller på och tar bort/lägger på nytt jämnt 😂
Ingen använder det på båtar längre. För dåligt uv-skydd.

Man brukar mattslipa lack/ fernissa för bra vidhäftning och för att inte bygga för tjockt skikt över tid.
 
S sinuslinus skrev:
Ingen använder det på båtar längre. För dåligt uv-skydd.

Man brukar mattslipa lack/ fernissa för bra vidhäftning och för att inte bygga för tjockt skikt över tid.
Ok jag lutar mer åt olja ändå. Dels för att dörren sitter ganska skyddad men också för att dörrtillverkarna som gör kvalitetsdörrar nu (Bovalls och Ekstrand t.ex.) rekomenderar det.

Bovalls föreslår i sin video Jotun Clipper 1 och sedan Jupex 45. Clipper verkar vara en alkyd olja och Jupex en tungolja. Men på deras hemsida rekomenderar de Osmo uv skyddsolja istället.
Likaså ekstrands rekoemnderar Osmo Uv skyddsolja.

Även Svensk byggnadsvård rekomenderar olja. Så det känns verkligen som att gå mot "alla strömmar" att kika på typ av lack/fernissa.

Frågan är ju bara vilken olja eller kombination av olja som man ska köra på.
Jotun Benar kan jag få tag på lätt men den verkar inte vara någon tungolja.
Osmo beskriver inte vad deras olja är.....
Jupex har jag hört gott om och antar att en annan kvalitetstungolja duger lika gott.

Så ska man generalisera så verkar det som att rekommendationerna är
1: Alkydolja som rötskydd
2: Tungolja

Några rekomendationer ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.