Hej,

Jag behöver lite hjälp med att identifiera elementen i vårat kommande hus. Dom verkar inte helt vanliga, och det får mig att också misstänka att dom kanske inte är helt effektiva. Alla rummen har likadana radiatorer, med varierande längd. Totalt 11st (badrum/hall har "platt" design, så ej medräknade). Rent estetiskt har vi inte riktigt bestämt oss för vad vi tycker, men om man går över rummen framöver kanske man ska ta och införskaffa modernare om det finns skäl till det.

element.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om elementen är effektiva kan man inte säga generellt. Om du värmer med olja, pellets, fjärrvärme eller elpanna kan elementen vara hur som helst utan att det påverkar effektiviteten. Om du värmer med en värmepump blir det billigare drift om man kan hålla framledningstemperaturen låg vilket man gör genom att ha stora element. Är det vedeldning mot acktank vill man i stället ha så låg returtemp som möjligt för att utnyttja volymen i tankarna maximalt. Även detta får man med stora element.

Med andra ord finns det eventuellt en poäng med att byta element om du värmer huset med värmepump eller ved. Det går att titta på till vintern vilka temperaturer det blir när det är kallt ute. Värmer du med något annat är det bara estetiken som avgör om elementen behöver bytas.
 
Avemo skrev:
Om elementen är effektiva kan man inte säga generellt. Om du värmer med olja, pellets, fjärrvärme eller elpanna kan elementen vara hur som helst utan att det påverkar effektiviteten. Om du värmer med en värmepump blir det billigare drift om man kan hålla framledningstemperaturen låg vilket man gör genom att ha stora element. Är det vedeldning mot acktank vill man i stället ha så låg returtemp som möjligt för att utnyttja volymen i tankarna maximalt. Även detta får man med stora element.

Med andra ord finns det eventuellt en poäng med att byta element om du värmer huset med värmepump eller ved. Det går att titta på till vintern vilka temperaturer det blir när det är kallt ute. Värmer du med något annat är det bara estetiken som avgör om elementen behöver bytas.
Tack för ditt svar.
Det var ju bra att elementen inte verkar utdömda. Villan värms med en CTC 265B med en Janfire Flex-A pelletsbrännare. Det finns 2st stora (med lekmanna ögon mätt) ack-tankar som ej är inkopplade (läst mig till att detta är lämpligast när man eldar som här, med pellets). Så det är varmvatten samt element i samma system.

En sidofråga; brukar tankarna tömmas eller bara stängas av, när man slutar använda dom? Tar dom mer skada av att stå med vatten, än tomma?

Nuvarande ägare var 7st och gjorde av med ca 6 pall pellets, om det säger något om effektiviteten. En hel del gick nog till varmvatten gissar jag. :x
Huset är på 118+111 kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.