Har ett 70-tals hus av Mexitegel med stående panel på gavlarna och runt garagettaket. Plankorna är olika, med en överliggande spårad bräda intill en underliggande. Behöver köpa några löpmeter men lokala bygghandeln vet inte vad den heter. Är det någon som vet vad jag är ute efter?
 
  • Snedtaksverktyg mot trä och sten, tumstock, vinklar, mätning, konstruktion, Hultafors märke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Falspanel
 
Nja, men vad heter profilen? En normal falspanel har två olika sidor så man kan låsa som mot varandra. Denna har samma profil på båda sidorna och två olika profiler så varvar man brädor.
 
Z
J Jansson42 skrev:
Nja, men vad heter profilen? En normal falspanel har två olika sidor så man kan låsa som mot varandra. Denna har samma profil på båda sidorna och två olika profiler så varvar man brädor.
titta en gång till 😉
 
Jag vet hur dom ser ut…
 
  • Närbild på slitet trä och svart plast mot ljus himmel, struktur och material detaljer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bränt trä på en sliten bänk över grå betong, med suddig himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
J Jansson42 skrev:
Har ett 70-tals hus av Mexitegel med stående panel på gavlarna och runt garagettaket. Plankorna är olika, med en överliggande spårad bräda intill en underliggande. Behöver köpa några löpmeter men lokala bygghandeln vet inte vad den heter. Är det någon som vet vad jag är ute efter?
Tycker det ser ut som 145 z-panel
 
Jupp, om man sågade Z-panelen mitt i tu och limmade ihop högersidorna med varandra och vänstersidorna med varandra. Då får man något snarlikt. Men det känns som lite väl mycket jobb.
 
V växelventil skrev:
Tycker det ser ut som 145 z-panel
Nä då är ju varje bräda likadan!
 
P ptlf skrev:
Nä då är ju varje bräda likadan!
Dom heter ju z panel för dom ser likadana ut.Tror nog att det är 145 z panel.Har monterat en del i sommar.
 
  • Garage bredvid vitt hus, grusgång, trädgårdsarbete pågår, grön vegetation, molnig himmel, blomkrukor, träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jansson42 skrev:
Har ett 70-tals hus av Mexitegel med stående panel på gavlarna och runt garagettaket. Plankorna är olika, med en överliggande spårad bräda intill en underliggande. Behöver köpa några löpmeter men lokala bygghandeln vet inte vad den heter. Är det någon som vet vad jag är ute efter?
ja z-panel fals panel osv ersätter den du har. utseendet blir identiskt med vad du har. gör inte livet krångligare än vad det är😊
 
Ville slippa byta ut dom 50-60 löpmeter vi har nu innan vintern. Men några är så trasiga att det kommer in vatten och hängrännorna släppt. Så tänkte göra det enkelt för mig och byta dom kanske två löpmeter som är spruckna
 
V växelventil skrev:
Dom heter ju z panel för dom ser likadana ut.Tror nog att det är 145 z panel.Har monterat en del i sommar.
TS panel ser ju inte likadan ut så det är svårt att motivera att det är en z-panel med det argumentet.
 
S Stubai skrev:
TS panel ser ju inte likadan ut så det är svårt att motivera att det är en z-panel med det argumentet.
Vad är det för panel då?Tycker inte det ser ut som spårpanel fals iallafall.
 
V växelventil skrev:
Vad är det för panel då?
Jag vet inte vad den kallas. En dubbelfas med botten och lock har jag aldrig sett. Något hemhyvlat kanske.

Hittar man en z-panel med hyffsat rätt mått borde man kunna använda den och anpassa sista brädan i justersågen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.