Hej!

I min krypgrund så går det 3 grövre elkablar från huset och ner i marken. Den ena grövsta kabeln bör vara inkommande el, en går till min gäststuga och den tredje tror jag går ut till vår brunn. Min fråga är hur jag lättast identifierar vilken kabel som är vilken utan att behöva klippa upp dom?

Syftet är att jag vill skarva på kabeln som går till brunnen som inte längre används och dra ut el till vår carport och slippa jobbet med att koppla in mig på elcentralen.
 
R
Går dom upp i EL-centralen med rör i väggen så kan du utröna vilken som är vem , ni bör då vara två , en vid centralen och en under , bryt säkringen för Tex pumpen och ryck i en nere så kommer det att röra sig uppe , och följa till rätt säkring , är det fel du rycker i så prova den andra , men måste kollas 2 - 3 gånger så det blir rätt kabel
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Är det olika areor på dem, så kan du kolla i elcentralen och jämföra, alt se om ”phasen” penna ger utslag, och prova dra ut säkringarna.

Vi har en kabelurskiljare på jobbet, med tänger sol sänder/tar emot signal för att kunna hitta rätt sladd..
 
G Gollrak skrev:
Syftet är att jag vill skarva på kabeln som går till brunnen som inte längre används och dra ut el till vår carport och slippa jobbet med att koppla in mig på elcentralen.
Varför vill du inte göra inkopplingen i centralen? Det låter som om avståndet dit inte är speciellt långt. Varje skarv är en felkälla så kan du undvika den så är det bra, och kostar det inte mer än några meter kabel så är ju inte heller det en faktor.
 
  • Gilla
alm82 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför vill du inte göra inkopplingen i centralen? Det låter som om avståndet dit inte är speciellt långt. Varje skarv är en felkälla så kan du undvika den så är det bra, och kostar det inte mer än några meter kabel så är ju inte heller det en faktor.
Att skarva på den befintliga kabeln känns mycket lättare än att försöka dra en ny kabel i väggen upp till min elcentral. Jag förstår vad du menar men att ha en skarv i min krypgrund känns okej då det är lättåtkomligt ifall något fel skulle uppstå. Jag ska inte heller driva något viktigare än några lampor och ett eluttag till motorvärmaren.
 
Det är ju inte framförallt för risken att lampor skall slockna, som man vill undvika med onödiga skarvar.

En dålig skarv blir varm, och är en brandrisk. Detta är givetvis inte en hög risk, då hade vi inte haft några hus kvar i Sverige. Men några dåliga skarvar orsakar varje år bränder. Därför skall man undvika "onödiga" skarvar.

Hur onödig just den här skarven kan vara vet ingen som inte sett förutsättningarna.
 
Beror såklart på hur mycket bök det är att dra ny kabel, men skarva kabel ska man inte vara rädd för.

Skarvas kabel på alla spänningsnivåer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.