Hej!
Jag har en sorts ogräs som sprider sig som en löpeld i min gräsmatta. Det växer i revor och växer längs marken (dvs under det som klipps med gräsklipparen). Någon som vet vad det är och om det finns något generellt knep för att bli av med det?

Mvh Per
 
  • Ogräs som sprider sig i gräsmatta, lågt växande bland grässtrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Känner inte igen det. Googlade "tolvflikiga blad" och fick inte en enda träff så chansen finns att det inte är ogräs utan en riktig raritet! Odla och sälj för 500 kr grammet.
 
Har inte sett till några blommor, men gåsört verkar stämma. Tack för svaren!
 
BirgitS
P PerAndersson skrev:
Det växer i revor och växer längs marken (dvs under det som klipps med gräsklipparen).
Går det att räfsa gräsmattan innan klippningen för att få upp revorna bättre så att de blir klippta?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Går det att räfsa gräsmattan innan klippningen för att få upp revorna bättre så att de blir klippta?
Revorna går tyvärr långt ner i gräset, så de går inte att räfsa upp. Tack för förslaget ändå!
 
Magnus E K
Jag hittade faktiskt samma växt på min tomt idag, dock inte i gräsmattan utan på en yta där jag håller på och jobbar (friggebodsombyggnad) och inte sått än. Tyckte blommorna såg fina ut på bilden så jag ska försöka plantera lite i en kruka. (Antagligen kommer den väl ta över gräsmattan också nu...)
 
Håller på att utrota detta i min gräsmatta nu då den tar över allt.
Jag har kört med Dicotex, även fast jag generellt är motståndare mot kemisk behandling, med gott resultat.
 
tttomten TomasJor skrev:
Håller på att utrota detta i min gräsmatta nu då den tar över allt.
Jag har kört med Dicotex, även fast jag generellt är motståndare mot kemisk behandling, med gott resultat.
Intressant. Verkar inte säljas i Sverige, köpte du via Ebay? Hur används det? Pensla på varje enskild planta?
 
  • Arg
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.