Hej

Hittade några små gynnare i gräsmattan som jag behöver hjälp att identifiera. Gräsmattan anlades förra året med ny jord så det kan vara vad som helst... Har fått en rätt stabil parkslide-paranoia och börjat gräva rötter, men det är gammal blandskog så det finns ju rötter från allt möjligt...

något av skotten har halvmeterlånga rötter, så långt jag grävt hittills. Det är lätt att hitta bilder på parkslide när den ser ut som bambu, men hur ser den ut som ung? Svårt att hitta bilder. Fyra uppgrävda plantor med rötter på en betongyta för identifiering av möjlig parkslide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plantor med långa rötter grävda ur gräsmatta bredvid betongkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand i orange handske håller upp en planta med grönt blad och långa rötter mot en snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
:rolleyes:
 

Bästa svaret

F
Skräppor kanske?
 
Det var skräppa hälsar jourhavande biolog. :)
 
Hej alla växtkunniga,

växten på bilden skjuter skott i gräsmatta, rabatt och mellan plattor. Rötterna är kraftiga och en undanskymd planta hade växt till sig till iaf 1 meters höjd. Bladen har lite taggig karaktär. Någon som vet vad vi har att göra med?

Tack!
 
  • Ung planta med taggiga blad och röda stjälkar växer i en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
rönn?
 
Tycker det ser mer ut som någon sorts rotskott av ros.
 
Fotografen Fotografen skrev:
rönn?
Tack för blixtsnabbt svar, att det är rönnplantor låter rimligt baserat på utseendet på bladen.
 
kashieda kashieda skrev:
Tycker det ser mer ut som någon sorts rotskott av ros.
Jag har inte sett några taggar på själva stammen, men vi har rosor i närheten.
 
Svaren ledde till en förmodad förklaring: Har fått veta att det stått en Rönnsumak på platsen tidigare som tagits ned, och det är rotskott från denna som skjuter upp överallt nu. Tack för svar!
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.