Hej,

Jag ska ta upp ett hål i en innervägg och skulle så klart vilja ha samma foder -- eller så likt som möjligt -- som runt övriga dörrar.

Någon som känner igen detta eller kan föreslå något så likt som möjligt?

Vit radiator, trägolv, tapet med mönster, fotlist, hörndetalj, inomhus, bostadsinteriör, neutralt färgschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ca 65*15 mm verkar det vara.

Tack!
 
Det brukar finnas på de flesta byggvaruhus. Brukar kallas "antik foder" ibland. Det finns ett par ganska snarika. Så du borde nog hitta.
 
A AG A skrev:
Det brukar finnas på de flesta byggvaruhus. Brukar kallas "antik foder" ibland. Det finns ett par ganska snarika. Så du borde nog hitta.
Nja, det där är nog äldre än vad som finns på byggladorna nuförtiden tror jag.
Kan bli svårt att få tag i utan att specialbeställa, eller hitta gamla foder nånstans.
 
Stod i gången på Hornbach och kände mig uppgiven men ska åka till Bauhaus för en koll. Tack för tipset ska googla och se om jag hittar något. Andra tips på ställen i Göteborgsområdet att utforska emottages också gärna. K-Bygg hade heller inget (off topic: där är det sällan trängsel..m).
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nja, det där är nog äldre än vad som finns på byggladorna nuförtiden tror jag.
Kan bli svårt att få tag i utan att specialbeställa, eller hitta gamla foder nånstans.
Huset är gammalt så det är detta jag börjar befara...
 
J jahallåja skrev:
Hej,

Jag ska ta upp ett hål i en innervägg och skulle så klart vilja ha samma foder -- eller så likt som möjligt -- som runt övriga dörrar.

Någon som känner igen detta eller kan föreslå något så likt som möjligt?

[bild]

Ca 65*15 mm verkar det vara.

Tack!
Denna är lite lik i alla fall. http://panelochlist.se/lagerlista.htm

Teknisk ritning av listverk, två olika profilsektioner, måttangivelser, text oförmedelbar offert vid större leverans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jahallåja skrev:
Huset är gammalt så det är detta jag börjar befara...
Ja, förr i tiden så fanns knappt nån "standard", så varje snickare/byggmästare fräste sin egen profil på foder och lister. Så det kan bli knepigt att få tag i precis samma profil nu.

edit: Ska du ha precis samma profil, så är det nog till att malla av din nuvarande, och be ett snickeri att fräsa nya efter mallen.
 
Redigerat:
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nja, det där är nog äldre än vad som finns på byggladorna nuförtiden tror jag.
Kan bli svårt att få tag i utan att specialbeställa, eller hitta gamla foder nånstans.
Naturligtvis är det så. Dock är det några nytillverkade som påminner ganska mycket om de som TS har. Dessa nya är ju gjorda för att efterlikna gamla.
 
Jag tackar för tipsen och kompletterar med ytterligare bilder, om det ger någon extra ledtråd.

Finns det någon brädgård eller likande i Göteborgsregionen som man borde besöka på vinst och förlust? Bauhaus hade en som hette "antik" och det andra tipset skulle också kunna funka. Men man kanske har tur och ser något annat i någon specialbutik...
 
  • Vit dörrkarm och lister mot vit kaklad vägg, detalj av inredning, oskarp bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålad träyta med spackel eller fogmassa i hörn, närbild perspektiv av hantverksdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ABI-trä i Frölunda har ett stort sortiment vad gäller foder o lister.
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Jag blir helt vindögd av att titta på dina foder så jag kan inte bestämma mig för om det är rätt, men golvsockeln är från Moelven. De verkar kalla den för "Klara" nu. Finns "överallt". Fodret runt dörren är inte lika vanligt, men jag undrar om det inte är Moelven Anna?

Jag har samma golvlist som du men ett annat runt fönstren, som är mer likt golvlisten fast smalare.

https://www.moelven.com/se/se/tra-inomhus/lister/
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag blir helt vindögd av att titta på dina foder så jag kan inte bestämma mig för om det är rätt, men golvsockeln är från Moelven. De verkar kalla den för "Klara" nu. Finns "överallt". Fodret runt dörren är inte lika vanligt, men jag undrar om det inte är Moelven Anna?

Jag har samma golvlist som du men ett annat runt fönstren, som är mer likt golvlisten fast smalare.

[länk]
Jag tycker inte alls TS profiler ser ut som Moelven Klara eller Anna. Proportionerna på det frästa är inte de samma.
Men, å andra sidan, det kanske duger ändå?
 
Redigerat:
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag tycker inte alls TS profiler ser ut som Moelven Klara eller Anna. Proportionerna på det frästa är inte de samma.
Men, å andra sidan, det kanske duger ändå?
Golvfodret är det ingen tvekan på, dörrfodret är jag bara 22% säker på.....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Golvfodret är det ingen tvekan på, dörrfodret är jag bara 22% säker på.....
OK, säger du det så :) ( men jag är lite tveksam ändå )
Edit: Nu har jag kollat igen! Och jag kan inte se att golvfodret(sockeln) som TS har är samma som Moelvens?
Visst, det påminner om det, men inte är det samma profil?
 
Redigerat:
Dan1891 Dan1891 skrev:
OK, säger du det så :) ( men jag är lite tveksam ändå )
Edit: Nu har jag kollat igen! Och jag kan inte se att golvfodret(sockeln) som TS har är samma som Moelvens?
Visst, det påminner om det, men inte är det samma profil?
En del av vitmålad träpanel och golvlist mot ett golv med träutseende. Inomhus, oklar kontext, närbild. Vit golvlist i profil, klippt stycke visar insidan och trästruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.