Hej alla VVS-are - och i synnerhet ni som är kunniga när det gäller gammalt badrumsporslin.

Vårt badrum ska snart renoveras - men fram till dess vill jag gärna hålla kostnaderna nere. Kåken är från sextiotalet. Alltså försöker jag nu kolla vad som felas den här hiskeliga gröna stolen. Den fyller på vatten ytterst långsamt, och det beror inte bara på att bottenpackningen kontinuerligt släpper lite sipper genom, utan på att tilloppspackningen troligen också behöver bytas. Så långt så väl ( har även försökt med mekanisk rengöring, ättiksprit för att få bort lite kalk osv); men när jag letar efter plocka-isär guider på nätet så blir jag villrådig; den här modellen av WC-stol hittar jag inte alls.

Det sitter en IFÖ-knopp på den, men när jag tittar på gamla IFÖ-modeller så stämmer den varken överens med Carezza eller Aqua

ex. http://svenssonsror.se/ifo_reserv.pdf

IMG_7912.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1549.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tilloppsventilen på min stol är inbyggd i en keramisk hållare som är gjuten i själva cisternen (se röd markering) och så ser iaf inte de IFÖ-modeller ut som jag tittat på. Hur f-n byter man ut tilloppsventilen på en sådan här stol ? Det finns inga skruvar eller nåt som gör att man kan lossa på innanmätet.

Mkt tacksam för hjälp !
Med vänlig hälsning Jörgen
 
Staffans2000
En spänn på Gustavsberg
 
Krilleman
Av det som syns på bilderna tolkar jag det som en IFÖ Carezza!
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Hej !
Ja, så känns det för mig också - alltså att det skulle kunna vara en Carezza - men tittar jag på sprängskissen enligt länken ovan så tyckes tilloppsventilen i Carezza vara en fristående plasthistoria som man kan demontera enkelt. I min stol sitter alltihop inbyggd i en keramisk cylinder som är gjuten i själva muggen. Finns det olika Carezza-modeller beträffande innanmätet ?
 
Har träffat på en liknande IFÖ. Har för mig att det sitter en saxsprint i själva axeln till hävarmen som flottören sitter på. Ta bort saxsprinten, dra ur axeln och lyft upp stålbrickan och packningen under hävarmen. Stäng vattnet först, för annars sprutar det upp i taket.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Hej mulpac ! Precis så är det - dvs dom du beskriver - har även gjort så; bort med sprinten, lyfta bort hävarm, flottör och sedan stålbricka/packning, kvar finns ett hål i själva porslinscylindern som, TROTS ATT VATTNET ÄR PÅSLAGET, endast "kissar upp" en liten liten fontän som blir 5-6 cm hög. Jag har försökt rucka metallinsatsen där hålet sitter - men det är som förgjort att loss denna inbyggda insats. Hur sjutton gör man ? Är själva inloppsmekanismen verkligen helgjuten på denna mugg ? Stålbrickan och packningen som du nämner är slitna men ej trasiga, så jag har i nuläget uteslutit dem som orsaker till felet - dvs att toalettcisternen fylls för långsamt.

Jag tror inte heller att det hänger på själva vattenledningsrören som leder fram till toaletten, för jag har iofs hört att dessa kan rosta igen invändigt - men samma rör funkar ju utmärkt till handfat och toalett på andra ställen i kåken.
Om någon har mer tips hur jag ska kunna hantera denna toalett är jag mycket tacksam !!!!!
I värsta fall blir det nyanskaffning - men hade man kunnat fixa till muggen så att den håller nåt år till så vore det såklart mumma.

Mvh Jörgen
 
Kan det vara avstängningskranen till toan som spökar? Har du provat att lossa röret till toaletten och sett hur mycket vatten som kommer direkt ur kranen?
 
Jag tror också på avstängningskranen. Hade samma problem om än med en nyare toalettstol där vattnet fylldes på väldigt långsamt. Jag försökte plocka isär och rengöra ordentligt men inget hjälpte. När rörmokaren var hemma i ett annat ärende så passade jag på att fråga om detta. Han sa då att det inte var ovanligt att kranen satte igen eftersom den aldrig används. Och mycket riktigt, när avstängningskranen blev bytt så fylldes vattnet på på nolltid.
 
Tack för tipset ! Jag tar detta till mig och undersöker saken !
 
Hej, jag tror jag har samma toalett som på bilderna här ovan. Kan inte heller identifiera exakt modell...

Packningen i botten på vattentanken har gett upp. Se bilder. Var kan jag köpa en ny tro?
 
  • Svart packning till toaletts cistern på en vit plastpåse, synlig hand i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet toalettankspackning på plastpåse, behöver ersättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.