Hej,

Har en idegran som är mycket ojämn, se bild. Läst att de tål hård beskärning.

Är det bara att gå loss då och trimma till den jämnt? Vill ha den slimmad för enklare underhåll när den växt till sig på höjden.

Kan man jämna av den på höjden också så den blir jämnare redan nu eller ska man undvika att beskära topparna tills önskad höjd är uppnådd?
 
  • En rad barrväxter bredvid en gångväg med flis och mossa under upplysta av dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Japp bara att gå loss. har kapat dem längs backen så att bara en kort stubbe återstår. Tre år senare är de gröna, greniga och frodiga.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Japp bara att gå loss. har kapat dem längs backen så att bara en kort stubbe återstår. Tre år senare är de gröna, greniga och frodiga.
Perfekt ju! Går det att beskära dem redan nu? Eller ska man vänta lite
 
Claes Sörmland
M Mjolnir skrev:
Perfekt ju! Går det att beskära dem redan nu? Eller ska man vänta lite
Går bra nu.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Nu gått typ 1,5 månader sen jag trimmade idegranen. På sidan mot bilvägen främst är det lite missfärgat brungult. Nåt att bekymra sig över? Där jag inte trimmat nåt är det grönt.
 
  • En rad tätt växande gröna buskar vid en grusväg med några nedfallna grenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En rad barrväxter bredvid en grusväg, grön vegetation, utomhus, dagtid, utan synliga personer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Idegran slår ut nya grenar där det är glest. Så den går bra att klippa lite hårdare. Till skillnad från gran och tuja. Den kommer att bli snygg igen.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Mjolnir skrev:
Nu gått typ 1,5 månader sen jag trimmade idegranen. På sidan mot bilvägen främst är det lite missfärgat brungult. Nåt att bekymra sig över? Där jag inte trimmat nåt är det grönt.
Lite vinterskador. Snart börjar idegranen att växa och allt täcks då av ny frodig grönska.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Jag gissar att den delen har varit skuggad av det du klippt bort och är inte van vid sol.
Så blev min för något år sedan då jag tog dryga halvmetern på bredden.
Jag gick mycket hårdare åt min och den repade sig nästan helt inom ett år och idag tre år senare syns det ej.
Med tanke på hur lite du tagit kommer den förmodligen vara fin redan detta året.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Tack för alla svar :heart:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.