Behöver bygga ett litet poolhus till en självbärande pool som ska stå på en betongplatta. Poolen är 4,27x2,36m. Man bör ha ett kryputrymme om cirka 50-60 cm runt om för att komma åt vid service och reparationer. Innermåtten blir då minimum 5,49x3,58 men tänkte på att avrunda detta till närmaste sten. Med 250 mm leca så blir byggarean minst 24,5 kvm. Poolen är 134 cm hög utvändigt och för att få det trevligt så tänkte jag schakta ut cirka 1,5 djupt i trädgården och gjuta en betongplatta med cellplastisolering och allt som krävs. Mura upp en väggar med typ leca cirka 1,2 högt. På utsidan av dessa sätts dränerings/isoleringsskivor. Stomresa kortsidorna och ena långsidan. Lyfta i poolen. Sätta upp sista långsidan. Till väggarna tänkte jag använda 45x145 (se detaljbild för konstruktion av yttervägg). Golvet blir ju lite speciellt eftersom det mitt i rummet står en pool så halva arean får ju inget golv. Tänkte att man kanske kunde sätta en plint på varje långsida som får stötta upp bärlinor för golvtrallen. Sedan får man sätta en plint för att stödja en kort bärlina på varje kortsida.

Frågan är om avsaknaden av genomgående golvreglar som är fästa i syllen gör att konstruktionen inte blir tillräckligt stabil? Invändiga väggar ovan trall blir ca 2,5. Slutet av grundmuren hamnar 30 ovan mark.

Frågan är om man kan få igenom en sådan här byggnad som Attefall eller om man lika gärna ska söka bygglov och bygga lite större? Det blir skjutpartier mot söder. Shingel eller plåttak. Se sista bilden för en inspirationsbild från byggmax.

platta 5,49x3,58, pool, bärlinor, väggar.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bärlina, golvreglar, trall.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstruktion yttervägg.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


attefall.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tar tacksamt emot tips eller idéer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.