nikasp
Jag tänkte lägga trall på min uteplats vid lägenheten snart. Planen var att lägga 28x120 som är det enda jag hittar i 4,80 meters längder på nya Hornbach här i Stockholm.

Den långa längden är 4,81 m längst ut vid muren och krymper så-jäkla-klart till 4,79 m.

Fråga 1:
Hur tight vågar jag lägga trallen egentligen? Den första trallbrädan kommer att läggas längs med muren, gräs syns i ovankant och där blir det 10 mm spel. Närmast husväggen är det bara 479 cm så jag kommer att få såga någon enstaka centimer på ett otal brädor... Oklar över hur mycket trallvirket kan svälla under (o)gynnsamma förhållanden.

Fråga 2:
Tänker jag rätt om jag lägger 22x95 med cc 40 cm under?

Fråga 3:
Behöver jag tjärpapp under 22x95orna som skydd mot fukt? Jag vill ju gärna att det blir vederhäftigt byggt men kommer troligen inte att bli kvar här alltför länge. Lite störande att köpa en hel rulle tjärpapp för så lite.

terass_1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

terass_2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Korvgubbe
Min personliga åsikt är varför lägga trall på en så vacker stenläggning till att börja med. Men så föredrar jag ju plattor och sten före trall :)
 
nikasp
Good point men just nu känns det som väldigt mycket sten och inte så ombonat och "varmt". Dumt nog är dessutom stenläggningen bara 15 mm under dörren så jag måste göra ett urtag så dörren går att öppna. Blev lite förvånad att nivå på innegolv och stenläggning är så tight. Är lite orolig för att man måste gå runt och hacka is på vintern och även risk att dörren blir ful i underkant.

Korvgubbe skrev:
Min personliga åsikt är varför lägga trall på en så vacker stenläggning till att börja med. Men så föredrar jag ju plattor och sten före trall :)
 
Håller med om att det är jättefint som det är men om du nu vill ha trä så varför inte testa de här klickgolven, små rutor som många använder på sina balkonger som golv för att få mer ombonat? Kanske är helt fel ute men då kanske du slipper fixa under dörren också.
 
mhg_3 skrev:
Håller med om att det är jättefint som det är men om du nu vill ha trä så varför inte testa de här klickgolven, små rutor som många använder på sina balkonger som golv för att få mer ombonat? Kanske är helt fel ute men då kanske du slipper fixa under dörren också.
Så rätt! Dessutom mycket snyggare än tryckimpregnerat som ju egentligen, handen på hjärtat, ser rätt sunkigt ut.
374021.jpg

Och man kan ta det med sig när man flyttar.

Plattan på bilden är
http://www.jula.se/golvplatta-av-akaciatra-5-pack-374021
men liknande finns "överallt".
 
nikasp
Jag velar mellan att helt strunta i det eller trall. Klickplattor är snyggt på små balkonger tycker jag men inte på 16 kvadrat. Kostar dessutom >5000 mot <2000 för trall. Lägger jag trall så får jag inga skarvar alls. Något jag störde mig på rätt kraftigt när jag sist hade akacia-plattor. Fick dessutom fågelskit på däcket och när man sedan tog bort det så blev det väldigt ljusa fläckar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.