F
Jag har ett litet badrum om 3 m2 som skulle behöva renovering av ytskikt. I dagsläget finns enbart WC och handfat, men rummet är förberett för dusch i och med korrekt fall mot befintlig duschgolvbrunn. Det har dock aldrig funnits en dusch i utrymmet under de 20 år som huset funnits.

Mitt största bekymmer är att en av väggarna närmast golvbrunnen är en yttervägg där man satt in ett 60x60-fönster. Att duscha där golvbrunnen finns skulle innebära att man har ett fönster i våtrumszon 0, vilket känns som en väldigt dålig idé (befogat, eller?).

Nedan finns en enkel planskiss på utrymmet. Har ni goda råd på hur man löser dusch, WC och handfat i detta rum under följande förutsättningar:
- Platta på mark med vattenburen golvvärme = "omöjligt" att flytta golvbrunn eller övriga avlopp (eller?)
- Fönster i våtrumszon 0 = icke önskvärt (eller?)
- Duschkabin otänkbart (duschväggar är däremot helt ok

Personligen ser jag ingen annan lösning än att ta bort fönstret, men andra lösningar mottages tacksamt.
Ritning och 3D-modell av ett mindre badrum med dusch, avlopp och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nog bara å ta bort fönstret å lägg fokus på bra ljus i badrum
 
Finns många sätt att skydda fönster vid dusch. Draperi, glasdörr/skiva, m.m. Det gäller att vara lite extra försiktig och hålla rent från vatten och fukt. Jag skulle aldrig ta bort ett fönster om jag vore i dina skor.
 
BirgitS
Funkar en U-dusch?
Då kan båda dörrarna sitta på långväggen och fönstret hamnar på utsidan av duschdörrarna.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.