Hej!!

Ingen aning om ifall detta är rätt ämne men jag kan inte hitta nåt "hur får man nödvändiga saker att se OK ut".

I vår kommande ombyggnad ska det ställas bärande stolpar centrerade i huset för att bära i fösta läget mellanbjälklaget och senare även en nockbalk. En av stolparna kan vi gömma helt i en kulvert men den andra kommer att stå fullt synlig i vardagsrummet.

Jag antar att det ska vara metallstolpar och rent spontant känns det inte supersnyggt att ha en stålstolpe (eller vad det nu är) som bara står där i rummet.

Några idéer på hur man kan snygga till den eller välja en snygg utformning?

Bilder?

Tack på förhand
 
Går ju alldeles utmärkt med limträbalk på 115x115. Det brukar vara standard. Dessa går att beaerbeta i viss mån och naturligtvis spaclas och målas.
Du får berätta lite mer eller visa bilder på stilen av huset och inredningen innan du kan få mer konkreta tips.
 
Tack Johan. Svårt med bilder då det hela ska byggas om ganska totalt (väggar flyttas etc) men i grunden är det ett 40 talshus med parkettgolv, 236 takhöjd, ganska traditionellt med fönster med mittpost. Dock lite större fönster i hörnet närmast stolpen.

Har sett en metallstolpe som var målad såg ut ungefär som en flaggstånd men den var rätt "plain", stack inte ut och störde. Den var rund oxå så det går kanske att få det med.

En viktig grej är att stolpen måste kunna skarvas på i efterhand, då vi inte bygger våning 2 förrän vissa förstärkningar etc är gjorda. Har förstått att man kan svetsa på metallstolpar, men hur gör man om man ska skarva en limträbalk? Blir det inte en svag punkt just i skarven?
 
McGonagall skrev:
hur gör man om man ska skarva en limträbalk? Blir det inte en svag punkt just i skarven?
Går det inte att byta balk när det är dags?
 
Så länge den stående balken är säkrad i sidled räcker att ställa dem på varandra. I mitt hus har jag tre stycken limträbalkar stående på varandra med en liggande stålbalk mellan. Inbyggda i en vägg rör de sig inte en millmeter i sida.
 
Johan: du missade detaljen att stolpen kommer att vara fristående och därmed inte säkrad i sidled..

Limträbalkarna tycker jag är snygga, men om det går att ha dem i två plan vet jag inte.

Man kan ju altlid göra som vi gjort på vår altan: de mycket fula (ruekosa) metallstolparna är inklädda med samma trallvirke som vi lagt på altanen. Inomhus är det väl stående plankor av nåt slag med lite snygga listverk, kvadratiskt eller nån anan form, tex sexkantigt eller åttkantigt.
 
Redigerat:
Hej och tack alla för kommentarer så långt.

Vad menar ni med "säkrad i sidled"? Är den inte det om den går igenom två bjälklag? Eller kan man se till att den blir det? På övre plan SKA den vara inbyggd i en vägg, å andra sidan vill man kanske ha friheten att framöver flytta väggarna. Det är ju lite poängen med stolp och balklösningen.

Går det som Nyfniken säger att byta hela balken och sätta dit en ny när det är utbyggnadsdags? Lyfter man då in den med kran och hur löser man bärigheten under tiden?

Att klä in (metall?) stolpar som Anna_H föreslår är ju en möjlig lösning också... har bara svårt att se det framför mig (jag har snöat in lite på en handbilad svartbetsad sak jag såg i en vindsvåning en gång, DEN var riktigt snygg, men passar kanske bättre i ännu äldre hus än vårt).
 
Så länge det är granvirke är det helt OK. Gran är generellt sett det stöddigaste virket för sådana belastningar. Liten risk att det kröker sig. Det är därför man använder det som stämp i gjutformar och som master på segelfartyg.

Säkrat i sidled innebär helt enkelt att det inte får finnas möjlighet för den vertikala balken att röra sig horisontellt i topp och botten. Det brukar räcka med ett par spikar som säkring mot ett träbjälklag.
 
Om du nu vill ha vilda idéer så hörde jag om någon som hade cirkulära stolpar i plexiglas fyllda med vatten och guldfiskar. :wow:

Om de var bärande förtäljer dock inte historien.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.