Hej, har saker ganska klart för mig men samtidigt känner jag mig lite ambivalent innför valet av fönster, tänker jag djärvt på övreplan men fegt på undre??!! jag har en liten röst i mig som vill sätta olika fönsterformer på blandade höjder men samtidigt kommer jag inte fram till en juste estetik.

skulle uppskatta ideer och förslag som kan inspirera mig. Så har ni tid och lust, titta gärna på min dåliga men förhoppningsvis förståliga gavelritning och gå loss. allt är av intresse.

ha en bra dag och trevlig helg alla,

mvh,
Martin
 
Hjälper dej gärna men du måste först berätta hur resten av huset ser ut eller kommer att se ut.
Du måste ge oss all info annars blir det ingen estetik :)
Är det ett nybygge eller en tillbyggnad ?
Vilken stil/material är det på huset etc.
Mer info helt enkelt !
 
Huset kommer ha en stram modern formgivning, det finns allt från kombinationsfönster tak/fasad, stora 2x2 meter stora fönster som ramar in utsikten mot närliggande natur till små vädringsgluggar/fönster. Huset kommer byggas i trä och det blir förhoppningsvis ett plåttak av falsad typ avsaknad av takutsprång likt Sands hus av Thomas Marcks som finns att beskåda här på Byggahus bla.
Förstår att övriga husets utformning är av intresse men samtidigt är det denna "fälla" jag ville undanhålla då jag söker nytt tänk hur fel det än må vara.

Tanken är/har varit ett fönster i golv till tak utförande i vardera rum på övreplan, form på detta har varit ett stort diskussionsämne.
känslan sade senast ett stort 2x2 meters fönster centrerat på bottenplan för att kunna ge ett härligt flöde av ljus och blickfång genom istort sett hela entreplan men detta kommer i kombination med två fönster i övreplan ge en bild av "ögon och mun" som stör min estetiska känsla väldigt mycket.

Hoppas detta inlägg gett någon ny information,
 
Har gjort några skisser på hur man kan tänka sig en fönsterplacering.
Med A ser huset högre ut. Nästan sakralt.
Med B får du ditt 2x2 m fönster och inga sneda fönster.
På C kan man lägga till/ta bort något av fönstren på bottenplan.
Var det något sådant du tänkt dej ?
 
  • FÖNSTERPLAC A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • FÖNSTERPLAC B.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • FÖNSTERPLAC C.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort tack för de fina illustrationerna. Nummer två känns mest intressant med det stora fönstret, denna ritning påminner mest om den jag fasnat i, dock har jag annan lösning på övre plan där jag har det fönster du ritat in närmast långsidan på bild tre övre plan, detta ger ju den "ögon och mun" gavel som retar mig mën samtidigt innehåller de fönster jag helst ser klä denna fasad.....

Har även ett allternativ med endast en helglasad dörr i linje under det ena av de två övre fönstren, en lösning som kapar en stor del av utsikten men ser ok ut enligt mig iaf. sedan har jag exprimenterat med att flytta/förskjuta det stora fönstret åt ena sidan för att undkomma den symetriska känslan. även liggande fönster med ett par små vädringsgluggar har passerat ritbordet.... suck.....

har du lust att exprimentera med nedre plans fönster när övre plan är bestämd till fullhöjd med vinkel som följer takvinkel så är det mycket uppskattat.

som sagt, stort tack för visat engagemang.

ha en trevlig kväll o glad påsk.

mvh,
Martin
 
Har gjort några fler skisser.
Hoppas att jag uppfattat dina tankar rätt.

# På första får du precis som du skriver ett mycket ledset uttryck.
# Den andra är med små fönster. Inte heller bra. Ingen symmetri med so många olika storlekar på fönster.
Det som stör mest är nog det stora kvadratiska fönstret på nedre plan.
# Den tredje klart bättre, men det blir för mycket oproportionellt tom yta i mitten.
# Den fjärde med panel i mitten, klart bäst (tycker jag, skall tilläggas ;) )

Vad tycker du ?
 
  • FÖNSTERPLAC 2 ledsen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • FÖNSTERPLAC 2 2små.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • FÖNSTERPLAC 2 6 fönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • FÖNSTERPLAC 2 6 fönster o panel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Titanium,

Ledsen att mitt svar har dröjt, strot tack återigen för visat intresse och förslag. har grubblat dagar som nätter, och till slut kommit fram till att jag måste släppa det stora kvadratiska fönstret på nedre plan. :(

Har nu löst båda gavlarna på ett annorlunda sätt och fått in de större ljusflödena och den inramning av naturen jag sökte genom större fönster på långsidorna av byggnaden.

* Jag bytte de snygga spetsiga fasta partierna mot rektangulära som ger ett mer mordernt intryck och passar till den övriga stilen av huset på ett bättre sätt, även dessa snygga. :)

* På nedre plan ville vi inte ha en dörr men ändå en vädringsmöjlighet, därav den delade lösningen.

Gällande den andra gaveln utgick jag endast från två av de "spetsiga" fönstren från start men bytte ganska snart ut dessa mot mindre liggande fönster med en liten vädringslucka. tillägget här gjordes i form av ett fast fönster på nedre plan som skänker härligt ljus in i hallen. det blit en modern fransk balkong mot skogen på det övre planet som ger sovrummet en trevlig utsikt och goda vädringsmöjligheter.

bifogar en liten handritad kladd jag gjorde till kaffet nu för att förklara med en bild.

Övre bilderna är båda funderingar/utgångsläge för en och samma gavel(som ju pilarna visar) :)
Nedre bilderna är resultatet och i skrivande stund den lösning som jag skall lämna över till vår käre konstruktör att rita in.

Tack och hej för denna gång.

mvh,
/Martin
 
för mig faller valet på bild No 1 = symetriskt, i förhållande till husets form och storlek på gaveln.Annars kan man även laborera med långa smala och liggande. Tror det är enkelt att låsa sig vid olika placeringar, enbart för att det skall vara annorlunda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.