En närbild av ett plåttak med pannliknande struktur och en takränna nedanför, nedsmutsad med mossa och löv.

La detta tak i plåt med imiterade pannor för snart 20 år sedan. Märkte för något år sedan att pilfinkar, trots det relativt lilla utrymmet under, började bygga bo och under höstens rensning av rännorna märkte jag att det tydligen blivit ett populärt tillhåll för de små liven. Fick, med hjälp av lång gäddkrok, dra ut ett 15 tal bon och det var en hel del mossa och fjädrar att rensa ut.

Är förstås inte bra och måst nu förhindras. På marknaden hittar jag dock bara de där 'gallerremsorna' som är avsedda att montera INNAN man lägger plåten. Då jag inte är så benägen att lossa gamla tätskruvar för att lyfta upp taket (vem vet hur bra de sedan drar efter alla år?) och vill ju ha så få genomgångshål som möjligt.

Nu har jag ett par månader på mig att fundera på någon snillrik metod att få ett skydd som både gör det besvärligt för fåglarna att etablera sig och som heller inte stoppar avrinningen. Har tänkt på lösningar men ännu inte kommit på något som känns optimalt. Kastar därför ut frågan här för att höra om det finns idéer kring detta i forumet? Någon kanske t.o.m. varit i samma sits och löst det?
 
För att göra en lång historta kort, köp kycklingnät , klipp ner och gör en boll/strut och pressa in under varje uppstick , billigare kan det inte bli och luftar ,släpper igenom vatten om det kommer. Men klart det tar en stund att gå runt huset. Är det tätt under takfoten, hos mig så går dom in mot vinden, ska tätas till med nät och råspont till sommaren
 
  • Gilla
DanMicke
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
För att göra en lång historta kort, köp kycklingnät , klipp ner och gör en boll/strut och pressa in under varje uppstick , billigare kan det inte bli och luftar ,släpper igenom vatten om det kommer. Men klart det tar en stund att gå runt huset. Är det tätt under takfoten, hos mig så går dom in mot vinden, ska tätas till med nät och råspont till sommaren
Låter förnuftigt (om än något tidskrävande) och billigt nog då jag har en rulle hönsnät i källaren ;).

Klarar mig under takfoten då jag satte fotbrädor med ventilation genom större hål (ca 4-5 cm) med kraftigt stålnät på baksidan istället för att skapa ventilation med distans mellan brädorna.

Men helt klart. Knyckla hönsnät och prega in får det bli. Tack för tipset.
 
J jonaserik skrev:
För att göra en lång historta kort, köp kycklingnät , klipp ner och gör en boll/strut och pressa in under varje uppstick , billigare kan det inte bli och luftar ,släpper igenom vatten om det kommer. Men klart det tar en stund att gå runt huset. Är det tätt under takfoten, hos mig så går dom in mot vinden, ska tätas till med nät och råspont till sommaren
Jag lite svårt att föreställa mig hur nätet skulle sättas fast under pannorna. Skulle vara tacksam för en bild eller en skiss.

(Just nu håller jag på att tillverka skydd mot möss av just kycklingnät. De klättrar upp och tar sig in mellan panelerna och takutsprånget. Det är ett stort projekt, som inte är färdigt ännu -. snart drömmer jag väl om kycklingnät! Men jag ser möjligheterna. Jag kanske skulle fortsätta med takpannorna till våren.)
 
C Cider skrev:
Jag lite svårt att föreställa mig hur nätet skulle sättas fast under pannorna. Skulle vara tacksam för en bild eller en skiss.

(Just nu håller jag på att tillverka skydd mot möss av just kycklingnät. De klättrar upp och tar sig in mellan panelerna och takutsprånget. Det är ett stort projekt, som inte är färdigt ännu -. snart drömmer jag väl om kycklingnät! Men jag ser möjligheterna. Jag kanske skulle fortsätta med takpannorna till våren.)
Under pannorna (och för att hindra småfåglar) tror jar det räcker med spänsten i nätet om man är lite frikostig och kan forma en hygglig form. Med möss är det annorlunda. De tar sig in om det finns minsta chans så där måste det nog förankras ordentligt. Har stenhus och slipper problem att de kan husera i ytterväggarna i alla fall. Hade mycket besök de första åren (då de mer tog sig in för att komma åt skafferi) men satte lite plåtar på tänkbara smygvägar. Några kom in ändå då hösten kom men satte då fällor (de billigaste man kan kasta med musen) o laddade med leverpastej (hände att de klarade ta pastejen utan fällan slog igen) och den säsongen tog jag 13 möss och sedan försvann de och har inte kommit in i huset på 15 år. Däremot var jag korkad ett år och förvarade fågelmat i plastspannar i förrådet dit hittade de. Likså har jag lärt mig att inte förvara kuddar o dynor ute i förrådet. Blev musbon av dem.

Fattar hur jobbigt det är att ha dem i väggarna. Lycka till med det.
 
Jag tror att du kan släppa på skruvarna och stoppa i ett vanligt fågelband utan att riskera att skruven inte drar.
Men som alternativ funderar jag på om du inte skulle kunna skruva i en eller två skruvar i var topp i kurrugeringen. Har skruvarna rätt längd så blir det bara hål i plåten och möjligheten för fåglarna att ta sig in borde minska rejält.
 
Är det inte skillnad på kycklingnät och hönsnät? Maskstorleken för att slippa möss är c:a 2 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.