Har en tomt där entrésidan på huset vetter mot skog. Tomtgränsen är ca 50 meter men ungefär 20 av dom är grusad uppfart innan gräset framför huset tar vid. Jag har fyllt upp tomten och har därmed en slänt som jag är tvungen att klippa med gräsklipparen och det är där jag istället vill bygga en stödmur. Slänten är ca 30 cm i början och i slutet ca 2 m. Har funderat på L-stöd men har lagt den tanken åt sidan då det blir så rackarns dyrt då det är ca 30m. Har istället börjat fundera på om det är möjligt att gjuta fast tryckinpregnerade stolpar och sedan skruva typ 45 170 som mur utanpå det. Även sätta förankring från stolparna. Och för att hålla virket fräscht så sätter man typ platonmatta på insidan. Långt och luddig beskrivning men dom som förstår min tanke får gärna lämna åsikter kring detta om det är genomförbart
 
R
Hur många år har du tänkt att den ska stå ?
2 meter det blir bra tryck på en sådan , eftersom du tänker trä så blir mycket ankare för den
Att ha en platon bakom förlänger livet på allt utom stolparna som kommer att ge sig
 
Jag har eventuellt möjlighet att fylla ut marken nedanför så att det kanske blir 1 m på slutet men det är bara ett kanske.
 
Dålig beskrivning av mig, det är slänten som är ca 2m men höjdskillnaden är ca 1.60
 
R
1,6 eller 2 är ingen större skillnad på trycket , att gjuta in stolpar i betong inget bra , dom ruttnar
i betongen , fukt kan inte går ur , det är förutsättning för att tryckt ska klara sig bra
Endast det tryckta som är för bryggor klarar det bättre , men får inte användas i jord eller på land
 
Ledsen, men det låter inte som en bra idé. Gör du det riktigt stabilt och förankrar stolparna in i slänten med vajrar så kanske det håller men det blir inte särskilt beständigt.

Platsgjut L-stöd själv istället. Ägna tiden åt att bygga en stadig och bra form. Armera ordentligt och ring betongbilen. Då får du något som håller din livstid minst!
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.